Waals regeerakkoord heeft ook gevolgen voor Vlaamse automobilisten

Vorige week kondigden Georges-Louis Bouchez en Maxime Prévot, respectievelijk voorzitters van de MR en Les Engagés, aan dat ze een regeerakkoord hadden bereikt voor Wallonië (en de Federatie Wallonië-Brussel). Ze onthulden in een mum van tijd de belangrijkste maatregelen uit het akkoord. Een volledig overzicht van de gevolgen voor de mobiliteit kan u nalezen op onze Franstalige site, in dit artikel beperken we het tot wat je als Vlaming of Brusselaar moet weten?

Invoering van een wegenvignet

Tegen het einde van de legislatuur wil de toekomstige Waalse regering een wegenvignet invoeren “in overeenstemming met de Europese wetgeving”. Het doel is om “de gebruikers, zowel Belgische als buitenlandse, te betrekken bij de kwaliteit van het Waalse wegennet dat ze gebruiken Deze maatregel zal de huidige belastingdruk niet verhogen en geen negatieve gevolgen hebben voor de begroting.”

We zijn benieuwd hoe het ‘Vignet’-dossier zich ontwikkelt tegenover de twee andere gewesten van het land… We weten dat Brussel en Vlaanderen een kilometerheffing wilden (willen?) invoeren, wat vaak door de Walen werd verworpen.

Densification du réseau de bornes de recharge & rétrofit

On connaît le retard de la Wallonie en la matière. Dans sa DPR, la majorité n’avance aucun chiffre, ni aucun délai. “Le Gouvernement s’engage à accompagner cette transition et veillera, en collaboration avec les autorités communales, à alléger le cadre législatif, urbanistique et financier afin de favoriser le développement d’un réseau de bornes de recharge rapide et semi-rapide”.

Des super-chargeurs seront déployés dans les plus brefs délais le long des grands axes routiers et autoroutiers, afin de permettre des recharges rapides et efficaces lors des longs trajets. Entre autres mesures, les marchés de concession des bornes seront séparés des marchés de concession de carburant. De plus, le Gouvernement veillera à développer la filière du rétrofit et à donner un cadre législatif clair à cette pratique en étudiant l’opportunité d’homologuer en série des véhicules rétrofités et de planifier le rétrofitting des flottes de véhicules publics.”

Stratégie d’investissement dans le réseau routier

Le gouvernement annonce que l’état des routes “fera l’objet d’une veille continue”. De plus, la possibilité d’étendre le réseau sera concrétisée aux endroits opportuns, “comme par exemple la RN54, qui doit être effectivement réalisée d’ici 2030, ou le
contournement de Lessines”
.

“Le parc d’ouvrages d’art wallons est composé de 5661 actifs. 29 % du réseau non structurant et 47% du réseau
structurant présentent des signes de dégradation accélérée. Le Gouvernement développera une planification
claire de la sécurisation, la réhabilitation et l’entretien du parc d’ouvrages d’art wallon.”

Enfin, sur l’ensemble du réseau régional, en concertation avec les communes et les autres régions, les chantiers seront annoncés au plus tôt aux usagers de la route. “Leur durée d’exécution sera réduite en veillant à ce que les entreprises mettent suffisamment de moyens humains sur les chantiers voire en leur imposant de travailler en plusieurs shifts pour diminuer la longueur des interventions. Cette réduction des délais ne pourra pas entraîner une diminution de la qualité des travaux réalisés.”

Parkeergarages ontlasten, GEN, carpoolen, autodelen…

Er zullen multimodale perrons en overstapknooppunten worden ontwikkeld, net als parkeerterreinen verspreid over Wallonië, bij belangrijke knooppunten, ingangen van steden en afritten van snelwegen.

De nieuwe coalitie wil ook van de voltooiing van het GEN en de modernisering van as 3 Brussel-Luxemburg, die belangrijke multimodale kwesties zijn, een prioriteit maken. Er zal ook bijzondere aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van multimodale oplossingen voor de twee Waalse luchthavens.

“Daarnaast zal de regering ervoor zorgen dat voetgangers- en fietsroutes naar stations, mobipunten en bushaltes veiliger worden gemaakt en worden verbeterd, en dat er veilige fietsvoorzieningen en straatmeubilair in de buurt worden geïnstalleerd”.

De regering wil samenwerken met lokale overheden en andere regio’s om netwerken voor autodelen (RECO’s) te ontwikkelen rond grote steden, waaronder Brussel. “Ze zal beginnen met proefprojecten. Deze netwerken zullen worden georganiseerd rond carpoolstations en rijbanen die momenteel worden gedeeld door het openbaar vervoer en taxi’s, die kunnen worden gebruikt door voertuigen die meerdere personen vervoeren. Bedrijven in hetzelfde werkgebied zullen ook worden aangemoedigd om hun mobiliteitsplannen te coördineren.

De regio zal autodelen en fietsendelen promoten, in het bijzonder door de oprichting van deze diensten door privé-investeerders te vergemakkelijken, ook in landelijke gebieden en aan de rand van steden.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine