Vergroening van bedrijfswagens: moet Europa het voorbeeld van België volgen?

Transport & Environment

Het versneld volledig elektrificeren van het Europese wagenpark staat waarschijnlijk op de agenda van de volgende Europese Commissie. De NGO Transport & Environment roept er in ieder geval met hart en ziel toe op en pleit voor verplichte elektrificatie van bedrijfswagens op het oude continent.

De NGO Transport & Environment (T&E) merkte dit op in een notitie die dinsdag werd gepubliceerd: “In de Europese Unie zijn 6 van de 10 nieuwe registraties bedrijfswagens. Door zijn omvang speelt de bedrijfsautomarkt een sleutelrol in het behalen van Europa’s ‘Green Deal’-doelstelling om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen en Europa op weg te zetten naar klimaatneutraliteit tegen 2050″.

Hoofdrol voor de bedrijven

De lobbyisten voegden hieraan toe: “Gezien hun financiële middelen zouden bedrijven een leidende rol moeten spelen in de overgang naar emissievrije voertuigen en de vermindering van de uitstoot in de transportsector van de EU. Bovendien rijden bedrijfsauto’s over het algemeen twee keer zoveel als privéauto’s, waardoor ze veel meer CO2 uitstoten. Tot slot hebben bedrijfsauto’s ook een kortere bezitsperiode, wat leidt tot een hogere omzet van voertuigen op de tweedehandsmarkt en elektrische voertuigen toegankelijker maakt voor minder vermogende kopers van tweedehands auto’s”.

Allemaal goed voor Europese fabrikanten

Bovendien zouden Europese autofabrikanten het meeste kunnen halen uit de elektrificatie van bedrijfswagens. T&E analyseerde de wereldwijde verkoop van zes Europese autofabrikanten (Volvo, Volkswagen, BMW, Stellantis, Mercedes-Benz en Renault Nissan). Voor vijf van hen ligt hun verkoopaandeel in de markt voor bedrijfswagens ver boven dat van niet-Europese autofabrikanten.

Kijkend naar de verkoop van emissievrije voertuigen, ontdekte Transport & Environment dat de zakelijke markt vaker Europese merken koopt dan de particuliere markt: 76% van de verkoop van deze elektrische voertuigen op de zakelijke markt wordt gedaan door Europese fabrikanten, vergeleken met slechts 65% op de particuliere markt.

De ondermaatse prestaties van de zakelijke automarkt wat betreft het gebruik van elektrische voertuigen is een probleem dat de hele EU aangaat. In de grootste markten van het blok (goed voor 73% van alle nieuwe BEV’s in de EU in 2023) blijven bedrijven achter bij particulieren. Alleen op de kleinere markten (27% van alle nieuwe BEV’s) dragen bedrijven hun steentje bij.

Transport & Environment

Nationale en Europese aanbevelingen

De NGO T&E concludeert: “Deze grote verschillen tussen EU-landen tonen aan dat de interne markt voor elektrische bedrijfswagens niet werkt. Bovendien geeft het feit dat bedrijven – die zich bij de aankoop van voertuigen meer zouden moeten richten op de totale eigendomskosten (TCO) en die meer financiële middelen hebben om te investeren in elektrische voertuigen – achterblijven aan dat de EU te maken heeft met marktfalen”.

Om deze situatie te verhelpen en het volledige milieu- en industriepotentieel van de elektrificatie van bedrijfswagenparken te benutten, roept T&E op tot het nemen van maatregelen.

Op nationaal niveau moeten regeringen de belasting op bedrijfswagens hervormen en het gebruik van emissievrije voertuigen aanmoedigen door de belastingdruk op diesel-, benzine- en plug-in hybride voertuigen te verhogen om de totale belastingkloof tussen voertuigen op fossiele brandstof en emissievrije voertuigen verder te vergroten. Enkele van de belangrijkste maatregelen op het gebied van de belasting op bedrijfswagens zijn voordelen in natura en afschrijvingen. In dit opzicht zijn Portugal (voordelen in natura) en België (afschrijving) goede voorbeelden, waar een hervorming van deze belastingen werd ingevoerd en leidde tot een hausse in de verkoop van nulemissievoertuigen.

En op Europees niveau :

● In februari 2024 opende de Europese Commissie een openbare raadpleging over het vergroenen van bedrijfsvloten. Als volgende stap zal de nieuwe Europese Commissie naar verwachting binnen de eerste 100 dagen van haar mandaat een verordening over bedrijfsvloten voorstellen met bindende doelstellingen voor grote vloten en leasemaatschappijen (100% nieuwe registraties van emissievrije auto’s tegen 2030).

● Deze verordening moet een “made in Europe”-clausule bevatten die lidstaten verplicht buiten de EU geproduceerde ZEV’s uit te sluiten van belastingvoordelen en andere stimuleringsmaatregelen voor emissievrije bedrijfsvoertuigen.

● Deze verordening kan worden voorgesteld ter vervanging van de richtlijn schone voertuigen, waarvan de doelstellingen – als gevolg van de CO2-emissiedoelstellingen voor autofabrikanten voor 2030 – achterhaald zijn. De Commissie moet daarom onverwijld werk maken van de herziening van de richtlijn schone voertuigen (gepland voor 2027).

#Auto #Fleet Management #Internationaal

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine