Test Lancia Ypsilon: Comeback in stijl

Lancia is back! Het Italiaanse traditiemerk trekt opnieuw de wijde wereld in en wordt naast Italië actief in een tiental Europese landen. België is er één van en wij mochten met de eerste Lancia 2.0 op pad!

Dat is geen 037, Stratos of Delta, maar een Ypsilon. Een logische keuze, aangezien dat model de afgelopen jaren de levensader van Lancia was, het infuus aan de Italiaanse markt waardoor het model vandaag nog bestaat en zich op grotere schaal kan herlanceren. Al verschilt de nieuwe Ypsilon op heel wat vlakken van het vorige model, want we krijgen hier een compacte stadswagen met enkele retro-elementen gepresenteerd. Zo is zijn achterkant geïnspireerd op de legendarische Stratos.

Met Gamma en Delta krijgen we de volgende jaren nog nostalgische namen in de catalogus van het merk, maar de motorisaties zijn zonder twijfel futur proof. De knapgelijnde Ypsilon komt er in twee vormen: als full EV en in een hybride jasje. Het elektrische model heeft een gecombineerde WLTP-cyclus actieradius tot 403 km en koppelt een elektromotor van 156 pk aan een 51 kWh batterij. De mild hybrid mixt dan weer een 1,2-liter driecilindermotor van 100 pk met 48V-technologie.

Retrochique

Uiteraard doen die cijfers een belletje rinkelen bij wie de modellenportefeuille van Stellantis wat kent. De Ypsilon deelt dan ook zijn basis met zijn zusjes de Peugeot (e)208 en de Opel Corsa(-e). Waar het verschil ligt? Vooral in de styling!

De stoelen van de Ypsilon zijn bekleed met zacht, gerecycled velours in opvallende kleuren, met een cannelloni-patroon en dubbele doorstiksels. De kleur wordt herhaald op de deurpanelen en het dashboard, waardoor een elegant, harmonieus interieur ontstaat. onder het dashboard, tegen de inductieve telefoonlader, vind je dan weer een “koffietafeltje”. You love it or you hate it, maar wij wanen ons alvast in een hippe Italiaanse koffiebar wanneer we plaatsnemen achter het stuur. Ook met technologie wil Lancia trouwens het verschil maken. Zo pakt het merk uit met de S.A.L.A. HUB, een virtuele assistent die de interactie tussen auto en bestuurder verbetert en de hightech stijl van het model onderstreept.

Hoe rijdt de Lancia?

We mochten de comeback kid van Lancia testen in zijn volledig elektrisch plunje. We merken alvast een iets betere isolatie tegen rol- en windgeluiden, iets waar de ingenieurs van het merk grondig aan gewerkt hebben door het gebruik van geluidsabsorberende materialen. De wagen lijkt ook ietsje harder geveerd dan zijn broertjes, wat hem echt een plezierig stadskarretje maakt, al is de demping soms fors te noemen, zeker op typisch Belgisch asfalt.

Conclusie

Lancia keert terug in stijl! Wie niet maalt om de gedeelde basis – en zeg nu eerlijk, welke consument maalt daar om? – vindt een stijlvolle stadswagen terug met een correct rijgedrag en een meer dan degelijke autonomie. Bienvenuti, Lancia!

#Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine