Test Ford Explorer: ontdekkingsreiziger

Eindelijk! Al in maart 2023 konden we de Ford Explorer voor het eerst bekijken, maar pas vorige week nodigde het Blauwe Ovaal de pers uit om het afgewerkte product te komen testen. Kwestie van de laatste puntjes op de “i” te zetten. Merken we dat ook in de praktijk?

Na de Mustang Mach-E bleef het eventjes stil bij Ford, maar nu komt het elektrische aanbod van de Amerikaanse constructeur stilaan onder st(r)oom. Bij de bestelwagens kunnen we al quasi spreken van een elektrisch subgamma, bij de personenwagens krijgt de Mach-E snel gezelschap van deze Explorer. Later dit jaar volgt nog onder meer de elektrische Puma.

Zijn naam niet gestolen… of toch wel!

Wie het gamma van Ford wat kent, weet uiteraard dat Ford al eerder een Explorer in Europa verkocht. Dat was een kloeke, plug-in hybride SUV die door zijn omvang, CO2-uitstoot en prijs niet bepaald een verkoopstopper te noemen. Enter: de Europese Explorer En hoewel hij uiterlijk slechts weinig elementen van zijn Amerikaanse versie overneemt – de opvallende C-stijl en de achterlichten werpen slechts vage herinneringen op – heeft hij zijn naam zeker niet gestolen. Een puur design met hoge gordellijn, stoere offroadlooks en zijn grote ramenpartij geven zin om op ontdekkingstocht te gaan naar de horizon. En een nieuw dieet zorgt ervoor dat hij meer succes zal hebben bij zijn tweede oversteek van de Atlantische Oceaan…

Ford paste immers de Explorer aan aan de wensen en het profiel de Europese klant. Zo is hij veel korter dan voorheen (4m47) en ook korter dan zijn “broertje”, de olifant in de kamer…

De Explorer deelt immers zijn basis met de Volkswagen ID.4. De Standard Range krijgt 52 kWh en wordt gekoppeld aan een motor van 170 pk op de achteras, maar wordt later gecommercialiseerd waardoor we zijn rijbereik en snellaadvermogen nog niet kunnen communiceren. De Extended Range komt dan weer in twee smaken: als 286 pk sterke achterwielaandrijver, goed voor 602 km en als vierwielaangedreven model met 340 pk en 566 km autonomie. Merk hier op dat beide versies een lichtjes aangepaste batterij hebben (77 kWh vs. 79 kWh) omdat de samenstelling anders is. “Beide motoren vragen immers iets anders van de batterij”, horen we. Fast charging tot slot gaan aan 135 kW voor de rear wheel drive en tot 185 kW voor de all wheel drive. Hierdoor kan je beide versies in minder dan een half uur van 10 naar 80% volladen. Geen onnodige luxe voor wie grote afstanden aflegt naar alle uithoeken van de wereld.

Klevere vondsten

De onderliggende structuur mag dan wel dezelfde zijn, toch slaagt Ford erin de Explorer een eigen stijl te geven. Niet alleen via zijn uiterlijk, ook vanbinnen. Zo zit dat interieur vol met slimmigheidjes. Het infotainmentscherm (15 inch groot, werkt op het vernieuwde SYNCMove-systeem dat over the air upgrades krijgt) kan je verschuiven. Niet alleen is dit handig tegen de invallende zon, je hebt er ook toegang mee tot een apart “kluisje” waar je bijvoorbeeld je portefeuille, je huissteutels of een verlorengewaande Incaschat in kan verbergen wanneer je de wagen aan de rand van het bos parkeert voor je wekelijkse looptocht.

Tussen bestuurder en passagier zit dan weer 17 liter aan opbergruimte. Die kan je invullen op de manier die jij wil, want je kan er flessen water of zelfs een 15 inch laptop in kwijt, naargelang de “hulpstukken” die jij kiest. Elementen voor deze opening die de productieversie niet haalden, kan je immers laten 3D-printen. Een klevere vondst van de Amerikaanse constructeur!

Made in Belgium

Het grootste verschilpunt met de ID.4 wordt echter gemaakt in ons land, meer bepaald in Lommel. Ford stuurt zijn wagens traditiegetrouw op trainingskamp in de Stille Kempen alvorens ze op de markt komen. Daar worden ze afgesteld en geprepareerd voor de klanten van het merk. Zo ook de Explorer, die zeer aangenaam rijdt. Voor het eerst in lange tijd hoefden we de besturing niet noodzakelijk in sportstand te zetten om een beetje feedback te krijgen en de puike vering zorgt ervoor dat de EV zijn gewicht onder controle houdt waardoor de Explorer nooit als een zeilboot aanvoelt.

Voeg daar een interieur bij dat ondanks de beperkte afmetingen van de wagen toch voldoende ruimte biedt en je hebt een winnende combinatie. Enige minpunten? Net als de ID.4 gebruikt de Explorer een strookje om het volume van de radio aan te passen (niet bepaald precies) en bestaan de knoppen op het stuur niet uit knoppen, maar zijn het twee paneeltjes (opnieuw niet bepaald een precisie-instrument). Tot slot kan de Explorer slechts 1.000 kg (RWD) of 1.200 kg (AWD) trekken, niet bepaald een record. Of hoe elke wereldreiziger uiteindelijk toch op zijn limieten botst…

Foto’s Ford Explorer

#Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Smart Lab by AB Automotive 1000 Brussel
AB Automotive Brussel 1030 Brussel
Vanspringel Automobiles Brussel-Center 1060 Brussel
Vanspringel Automobiles Anderlecht 1070 Anderlecht
Vanspringel Automobiles Waver 1300 Waver
AB Automotive Vilvoorde 1800 Vilvoorde
Van Mossel Ford Zaventem 1930 Zaventem
Van Mossel Ford Deurne 2100 Deurne
Van Mossel Ford Lier 2500 Lier
Van Mossel Ford Wilrijk 2610 Antwerpen
Van Mossel Ford Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Ford Brasschaat 2930 Brasschaat
Van Mossel Ford Kapellen 2950 Kapellen
Van Mossel Ford Leuven 3020 Herent
Peerlings 3900 Pelt
Business Centre Liège 4032 Ch
FordStore Verviers 4800 Verviers
Spirletautomobiles Trois-Ponts 4980 Trois-Ponts
Unicars Brugge 8000 Brugge
Unicars Oostende 8400 Oostende
Unicars Kortrijk 8520 Kortrijk
Unicars Diksmuide 8600 Diksmuide
Unicars Roeselare 8800 Roeselare
Unicars Ieper 8900 Ieper
CIAC FordStore Gent 9050 Gent-Ledeberg
Waasland Automotive 9120 Beveren-Waas
Van den Poel Motors 9800 DEINZE
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine