Grote stijging voor uw VAA in 2025!

De berekening van het VAA zorgde begin dit jaar voor de nodige opschudding. Concreet kwam het erop neer dat de referentie-uitstoot zo snel zakte door de snelle elektrificatie van het wagenpark dat bestuurders van een wagen met verbrandingsmotor hun VAA gigantisch zouden zien toenemen. Een kunstgreep werd toegepast… al lijkt de hete aardappel gewoon een jaar te zijn doorgeschoven.

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) zag een veel hoger VAA voor heel wat bedrijfswagenbestuurders niet zitten, zeker niet in een verkiezingsjaar. De oplossing werd gevonden in de berekening van de referentiewaarde voor de berekening van het VAA.

Tot 2023 werd deze immers berekend op basis van de NEDC-cyclus. Door over te stappen op de veel strengeren WLTP-cyclus, steeg de referentiewaarde voor de berekening van het VAA, waardoor het gat tussen dit cijfer en de daadwerkelijke uitstoot van de bedrijfsvoertuigen lager werd. Het gevolg: een VAA dat gemiddeld 5 tot 10% steeg in plaats van 20%.

De hete aardappel doorgeschoven?

De overstap van NEDC naar WLTP heeft afgelopen jaar de pil met andere woorden verzacht, maar feit blijft dat de bedrijfswagenmarkt aan een sneltempo blijft elektrificeren. Dit jaar zullen de referentiewaarden met andere woorden opnieuw een flink stukje zakken, ook wanneer we de WLTP-uitstoot blijven toepassen. Onze collega’s van AutoGids gingen ten rade bij leasingbedrijf Arval en consultancybedrijf EY, partijen die aan de slag gingen met hun rekenmachines.

Beide partijen kunnen niet uitsluiten dat de CO2-referentiecoëfficiënt volgend jaar 30 tot 40 procent lager kunnen liggen dan dit jaar… en dat de belasting met andere woorden een heel stuk stijgt! Voeg daar het feit bij dat de federale regering nog wel enige weken in lopende zaken zal zitten en dat een hervorming van het VAA niet noodzakelijk bovenaan de agenda van de nieuwe regering zal staan en je weet dat januari 2025 een bittere pil zal worden voor de bestuurders van bedrijfswagens met een verbrandingsmotor aan boord.

Wat met (PH)EV’s?

Het gestegen VAA geldt enkel voor benzine en dieselwagens, al dan niet in de vorm van een mild hybride of zelfopladende hybride. EV’s en PHEV’s die als “echt” worden aanzien door de wetgever hebben door hun lage CO2-uitstoot immers altijd recht op de minimumbelasting, dat weliswaar elk jaar geïndexeerd wordt.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine