RecuPBat gaat batterijen van EV’s recycleren in Haven van Antwerpen

Of beter gezegd: RecuPBat recycleert al batterijen van elektrische auto’s in de Haven Van Antwerpen. Maar de officiële opening van wat men zelf de “Lithium-Ion Kluis” noemt, was op 19 september. En dat gebeurde samen met partner Febelauto.

Hoogspanningsbatterijen uit elektrische voertuigen worden niet alleen gerecycleerd, maar dat proces is essentieel voor het behoud van waardevolle grondstoffen. Febelauto, de Belgische beheerorganisatie voor afgedankte voertuigen en batterijen, speelt hierin een centrale rol. In samenwerking met diverse partners, zoals RecuPBat, zorgt Febelauto voor de inzameling, ontmanteling en verwerking van deze batterijen. Een van de meest recente en cruciale stappen in dit proces is de opening van de nieuwe Lithium-Ion kluis door RecupBat, een innovatieve faciliteit waar de opslag en verwerking van HEV-batterijen op een veilige en efficiënte manier plaatsvindt.

Veiligheid voorop: de Lithium-Ion kluis van RecuPBat

De opslag van afgedankte hoogspanningsbatterijen brengt aanzienlijke risico’s met zich mee. HEV-batterijen, die een complexe chemische samenstelling en hoge elektrische spanning hebben, kunnen gevaarlijk zijn bij onjuiste behandeling. Daarom is veiligheid het fundament van het nieuwe opslagcentrum van RecuPBat. In samenwerking met Febelauto, de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) en de lokale brandweer heeft RecuPBat een hypermoderne, hoogbeveiligde Lithium-Ion kluis van 1.500 m² geopend in de Haven van Antwerpen. Deze faciliteit is uitgerust met geavanceerde technologie om incidenten te voorkomen en de veiligheid van medewerkers en omgeving te waarborgen.

Bij binnenkomst gaan de batterijen 72 uur in quarantaine in speciale containers die voorzien zijn van een automatisch aerosol-brandblussysteem. Deze maatregel zorgt ervoor dat kritieke batterijen snel gedetecteerd en geïsoleerd kunnen worden. Bovendien wordt de hele loods continu gemonitord door camera’s en rookmelders, en staat de faciliteit in directe verbinding met de lokale brandweer. Volgens Jeroen van der Werff, Managing Director van RecuPBat, is het terugbrengen van het risico tot nul niet mogelijk, maar de uitgebreide preventieve maatregelen minimaliseren de kans op incidenten aanzienlijk.

Batterij ontlading

Het logistieke proces achter de opslag

Naast veiligheid is een efficiënte logistiek van groot belang voor de verwerking van de batterijen. Febelauto heeft samen met RecuPBat een gestroomlijnd proces ontwikkeld voor het transport en de behandeling van de afgedankte HEV-batterijen. Zodra een batterij binnenkomt bij RecuPBat, wordt deze uitvoerig getest en gedemonteerd. Daarna volgt het cruciale proces van het diep-ontladen van de batterijmodules. Een speciaal door RecuPBat ontwikkelde ontmantelingslijn kan in zes uur tijd twintig batterijmodules volledig ontladen tot 0 volt. Dit proces wordt nauwkeurig bewaakt door sensoren, infraroodcamera’s en een IT-controlesysteem dat continu de temperatuur van de batterijen in de gaten houdt. Bij oververhitting schakelt het systeem automatisch uit om gevaarlijke situaties te voorkomen.

De teruggewonnen energie uit de ontladen batterijen wordt momenteel terug aan het elektriciteitsnet gegeven, maar RecuPBat is nog op zoek naar alternatieven. Een denkpiste is het plaatsen van circulaire laadpalen die aangedreven worden door gerecycleerde energie, wat de cirkel van duurzame energie volledig sluit.

De samenwerking tussen Febelauto en RecuPBat

De samenwerking tussen Febelauto en RecuPBat is van groot belang om het recyclageproces van HEV-batterijen in goede banen te leiden. Febelauto coördineert de inzameling en supervisie van de batterijen, terwijl RecupBat verantwoordelijk is voor de veilige opslag en ontmanteling. Via het speciaal ontwikkelde ELV-systeem (End-of-Life Vehicle) van Febelauto kunnen alle betrokken partijen – van inzamelpunten tot recyclagepartners – in real-time de status van elke batterij volgen. Dit systeem is bovendien afgestemd op de nieuwe Europese regelgeving, waaronder het ‘battery passport’, dat certificaten en contracten digitaal bijhoudt.

Catherine Lenaerts, CEO van Febelauto, benadrukt het belang van deze samenwerking: “Het aantal ingezamelde HEV-batterijen zal de komende jaren exponentieel toenemen. Alleen al in 2023 zagen we een toename van 10% in ingezamelde batterijen, terwijl de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen met maar liefst 137% steeg ten opzichte van het jaar ervoor. Dankzij partners zoals RecupBat zijn we nu al voorbereid op deze groei en kunnen we veilig en duurzaam inspelen op de toenemende vraag naar recyclage.”

Een tweede leven voor batterijen

Hoewel veel batterijen uiteindelijk worden gerecycleerd, probeert Febelauto samen met haar partners zoveel mogelijk batterijen een tweede leven te geven. Batterijmodules die nog in goede staat zijn, worden door RecuPBat en andere partners zoals Watt4Ever gebruikt voor stationaire energieopslagsystemen. Deze systemen kunnen nog jarenlang dienen in andere toepassingen, zoals energieopslag voor bedrijven, waardoor de levensduur van de batterijen aanzienlijk verlengd wordt en de CO2-impact vermindert.

Febelauto streeft naar een zo circulair mogelijk proces waarin niets verloren gaat. In 2023 werd 85% van de ingezamelde HEV-batterijen verwerkt voor hergebruik of recyclage. Slechts 15% werd tijdelijk opgeslagen in afwachting van verdere verwerking. De Lithium-Ion kluis van RecuPBat speelt hierbij een sleutelrol door de veilige opslag en ontmanteling van de batterijen te waarborgen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine