Prijzen elektrische auto’s stijgen in Europa: ook slecht nieuws voor de dealers?

De hoge prijzen van elektrische auto’s – die je hier kunt uitproberen door een proefrit te boeken – ontmoedigen klanten. Het ziet er niet naar uit dat dit zal verbeteren met de invoerheffingen op Chinese auto’s in de EU, waarschuwt de sector. Maar wellicht moeten we dit enigszins nuanceren.

Tien EU-landen zijn voor de invoering van hogere invoerheffingen op auto’s die in China worden geproduceerd, 12 landen onthouden zich van stemming en vijf landen zijn tegen (waaronder Duitsland, niet verrassend)…

De Europese Commissie gelooft dat ze de steun heeft van genoeg lidstaten om deze hogere invoerheffingen te kunnen invoeren, die vooral Chinese elektrische auto’s zullen treffen. Veel daarvan zullen te zien zijn zijn op de FLEET EV Experience Days op 18, 19 en 20 oktober in Zolder. Europa maakte echter ook duidelijk dat het verder onderhandelt met Peking om alternatieven te overwegen.

Hoeveel bedragen deze douanerechten?

Ter herinnering, de basisdouanerechten zijn al 10%. Vanaf 31 oktober van dit jaar (zonder compromis met China) moeten we daar nog dit bijtellen:

7,8% voor Tesla
17% voor BYD
18,8% voor Geely (Volvo, Polestar, smart, enz.)
35,3% voor SAIC (MG en Maxus)

Slecht voor consumenten en dealers?

De Duitse industrie had al duidelijk gemaakt dat ze geen voorstander was van het verhogen van de douanerechten op auto’s uit China, zoals we deze zomer schreven. Vandaag blijft ze dat doen.

“Met de invoering van strafheffingen op Chinese elektrische auto’s verwacht de industrie negatieve gevolgen voor de autohandel en autokopers. Voor consumenten zal ingrijpen in de concurrentie met Chinese fabrikanten waarschijnlijk de prijs van elektrische auto’s verhogen”, vertelde Thomas Peckruhn, vicevoorzitter van de Duitse federatie voor de auto-industrie (ZdK), aan de Duitse krant Augsburger Allgemeine. “Dit zou de koopbereidheid, die al onder druk staat, nog verder schaden”.

“En voor autodealers die besloten hebben een Chinees merk te verwelkomen en daarvoor investeringen hebben gedaan, verstoren strafheffingen de concurrentie. Bovendien is de kans op een Chinese reactie groot. Dit zal gevolgen hebben voor alle export van voertuigen die niet in China worden geproduceerd en zal fabrikanten en leveranciers die in Duitsland zijn gevestigd, verzwakken. Strafheffingen zijn geen oplossing voor een eerlijke wereldhandel”.

Toch nuanceren

“Het Kiel Institute, een economische denktank, heeft berekend dat het opleggen van een extra douanerecht van 20% op Chinese BEV’s de invoer in de EU met 25% zou verminderen,” zegt Christoph Ruhland, Director Business Development bij Autovista Group. “Met 500.000 geïmporteerde voertuigen in 2023 zou dit volgens hun cijfers neerkomen op ongeveer 125.000 eenheden. Dit aantal voertuigen vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 3,7 miljard euro”.

Dezelfde onderzoekers van het Kiel Instituut voorspellen dat de stijging van de douanerechten zal worden gecompenseerd door een toename van de productie door Chinese constructeurs binnen de EU (waardoor de douanerechten worden ontweken) en een daling van de export van elektrische voertuigen. Sommige autofabrikanten zijn al begonnen met het verplaatsen van hun productie naar Europa of bereiden dit voor. Voorbeelden zijn BYD in Hongarije en Chery in Spanje.

Maar “het verplaatsen van de productielocatie zou waarschijnlijk leiden tot een aanzienlijke prijsverhoging voor de consument”, zegt Ruhland.

Autovista, een dochteronderneming van J.D. Power, vroeg een van zijn zusterbedrijven, Schwacke, om bevestiging: “Een belangrijke factor is de mate waarin importeurs, die deze douanerechten zullen betalen, ze zullen doorberekenen aan klanten in de vorm van prijsverhogingen”, antwoordde Andreas Geilenbruegge, hoofd evaluatie en analyse bij Schwacke.

De analist vervolgde: “Aangezien Chinese producenten blijkbaar hoge marges hebben, is het mogelijk dat de douanerechten worden geabsorbeerd. In dat geval zouden de voorgestelde tarieven een beperkt effect hebben op de markten voor nieuwe en gebruikte auto’s. Als een groter deel van de kosten via prijsverhogingen aan de klant wordt doorberekend, zullen de gevolgen multidimensionaal zijn.

Nieuwe merken zullen het moeilijker hebben om voet aan de grond te krijgen op de markt voor nieuwe auto’s, waar het aantal leveringen van BEV’s al daalt, volgens Geilenbruegge, die eraan toevoegt: “Het zal ook onmogelijk zijn om voldoende prijspremies te krijgen op de markt voor tweedehands auto’s. Over het algemeen zullen de transactieprijzen voor nieuwe auto’s en de lease-/verhuurprijzen voor nieuwe auto’s stijgen naarmate de volumes dalen. Over het geheel genomen zouden de transactieprijzen voor gebruikte auto’s en de lease/huurtarieven voor nieuwe auto’s stijgen naarmate de volumes dalen”.

Import van jonge tweedehands modellen?

Autovista besluit : “Chinese fabrikanten hebben hun prijzen al verlaagd en zullen waarschijnlijk proberen de nieuwe douanerechten te compenseren. Tegelijkertijd hebben Europese merken die BEV’s in China bouwen minder flexibiliteit in hun marges, waardoor prijsstijgingen waarschijnlijker worden”.

Dit opent de mogelijkheid van meer import van jonge gebruikte modellen uit landen zoals Noorwegen. De Noorse regering heeft bevestigd dat ze de EU-tarieven niet zal volgen, omdat ze geen lokale autofabrikanten heeft om te beschermen. “Gezien het feit dat registraties van nieuwe auto’s in Noorwegen ook worden meegerekend in de CO2-emissiereductiedoelstellingen van fabrikanten, zou deze oplossing aantrekkelijk kunnen zijn voor bepaalde autofabrikanten”, aldus Autovista.

Nu moeten we alleen nog de voortgang van de onderhandelingen met de Chinezen in de gaten houden, die al maatregelen hebben aangekondigd die mogelijk gevolgen hebben voor andere Europese industrieën… En aarzel in de tussentijd niet om op 18, 19 en 20 oktober op Zolder een proefrit te komen maken in Chinese, Japanse of Europese elektrische auto’s. Om uw tickets en proefritten te reserveren, klik hier!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine