Toen de eerste generatie Nissan Qashqai in 2007 werd gelanceerd, had hij het rijk voor zich alleen. Een C-segment SUV, een crossover, een break met meer grondspeling, … je kon er verschillende etiketten op kleven. Feit is wel dat hij toen uniek was in zijn genre en meteen ook een verkoopshit. Anno 2021 loopt het aantal concurrenten op tot een 30-tal. Tijd dus voor een stevige upgrade. We reden met de Xtronic Mild-Hybrid.
De jongste generatie Qashqai is dan wel splinternieuw, een aantal belangrijke ingrediënten van zijn originele succesformule zijn behouden. Zijn afmetingen bijvoorbeeld. Hij is drie centimeter langer dan zijn voorganger, maar het blijft een handige en compacte crossover die je geen angstzweet bezorgt wanneer je een ondergrondse garage binnenrijdt. De wielbasis werd twee centimeter langer, wat positief is voor de binnenruimte.
Qua looks kiest de Japanse constructeur voor een design met scherpere lijnen, wat de Qashqai een sportievere uitstraling geeft. Binnenin noteren we meer beenruimte achteraan als een van de nieuwe troeven. En de koffer wordt ook 75 liter groter (503 liter totaal) . Ruimtewinst op alle fronten. Nissan vergrootte de openingshoek van de achterste portieren ook tot 90°, wat de in- en uitstap gemakkelijker maakt.
De cockpit kreeg ook een make-over met een hoofdrol voor het 9 inch aanraakscherm, geflankeerd door een digitaal 12,3 inch instrumentenpaneel. Je kan ook kiezen voor een optioneel head-up display. Het snelle infotainmentsysteem wist mij tijdens de testrit te bekoren met zijn logische layout.
Een stijver chassis
De jongste generatie Qashqai wordt gebouwd op het nieuwe CMF-C-platform. De carrosserie werd 48% stijver dan bij de vorige generatie. Met die stijvere basis hebben de ingenieurs van Nissan de veer- en demperconfiguraties van de ophanging nauwkeuriger kunnen afstellen, zodat ze reageren op veranderingen in het wegdek – niet op de bewegingen van het onderstel. Dit verbetert de precisie en de respons en het vermindert trillingen. Iets wat ik alleen maar kan beamen na een testrit van anderhalf uur. Deze Qashqai laat zich scherp sturen en geeft meer dan voldoende feedback voor een leuke rijervaring, zonder daarom echt sportief te zijn (zie verder).
Motoren: missing links
Diesels zal u niet meer terugvinden in het gamma van de nieuwe Qashqai. Daarentegen wel een 1,3-liter benzinemotor met mild-hybrid technologie, waarbij u kan kiezen voor een 140 of 158 pk uitvoering. De Xtronic-automaat waar ik mee reed, heeft altijd 158 pk. Deze 1,3 liter moet het vooral van zijn souplesse hebben. Een krachtpatser is het niet. Wanneer je het gaspedaal volledig indrukt, staat het geraas van de 1,3 l niet in verhouding tot de versnelling: rond de 9 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/u. De Xtronic-automaat gaf wel een goede indruk bij een bezadigde rijstijl: soepele overgangen en alert genoeg wanneer je wat harder accelereert.
Het 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) mild-hybrid systeem dat beschikbaar is op de nieuwe Qashqai is een meer betaalbare hybridetechnologie die zorgt voor koppelassistentie, een langere uitschakeling van de motor en een snelle herstart, met verbeteringen van zowel het brandstofverbruik als de CO2-emissie (-4 g/km) tot gevolg. Het ALiS mild hybrid-systeem voegt 22 kg toe aan het totale voertuiggewicht.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering, bevinden de WLTP-uitstootwaarden zich tussen de 142 en 146 g CO2/km. Dat zijn – zeker in een fleetcontext – hoge waarden, waardoor we ons terecht de vraag kunnen stellen waarom geen plug-in hybride technologie werd gebruikt en/of de elektrische know-how van de LEAF. Eind van dit jaar maakt wel nog de e-Power versie zijn opwachting. Die biedt weliswaar een elektrische rijervaring maar heeft nog steeds een benzine-aggregaat aan boord en uitstootwaarden die hoger liggen dan die van veel plug-in concurrenten. De Japanners maken vanzelfsprekend geen auto’s specifiek voor de Belgische markt, maar een full electric Qashqai zou wellicht veel bedrijfswagenbestuurders overtuigen. Binnen het SUV-gamma van Nissan is die rol weggelegd voor de Ariya, maar dat is duidelijk een hoger prijssegment.
Blijft betaalbaar
Ondanks de technologische upgrade, waakt Nissan erover om de Qashqai concurrentieel te houden in dit hard bevochten segment. De – reeds behoorlijk goed uitgeruste – Visia basisversie kost € 28.500 (btw incl.) en Nissan biedt ook een business versie aan met nog wat meer toeters en bellen voor € 33.350.
Conclusie
De Nieuwe Nissan Qashqai blijft een referentie in zijn segment. Compact maar toch ruim en ook reeds vanaf de basisversies behoorlijk uitgerust. Toch is er ook een “maar” … Een paar jaar geleden zou het zelfs geen issue geweest zijn, maar vandaag speelt het aanbod van (ecologische) aandrijvingen een hoofdrol. Of mild-hybrid technologie de juiste keuze is in een segment waar plug-in hybrids steeds couranter worden en full electric nu ook een doorbraak maakt … De vraag stellen, is ze ook beantwoorden.
Fleet facts Nissan Qashqai Xtronic Business Edition
Leasingbudget: € 485
Normverbruik gemengd: 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot: 142 g/km
CO2-bijdrage per maand: € 55,58 €
Fiscale aftrekbaarheid: 52,6%
VAA per maand: € 226,30 euro/maand