Met welke vragen kampen fleet managers die hun wagenpark willen elektrificeren?

De bestemming is gekozen, een volledig elektrische vloot, maar de weg ernaartoe ligt vaak met vragen bezaaid. Luminus verzamelde en beantwoordde de meest courante onder hen via een rondetafelgesprek met enkele fleet managers. De belangrijkste antwoorden vind je hieronder:

Is het voldoende om mijn medewerkers enkel een laadpas te geven en geen laadpaal thuis?

Dat wordt niet aangeraden. Niet alleen is elektriciteit laden aan het publieke net duurder, zeker als je vooral gaat snelladen, het is ook minder praktisch. Niet elke auto heeft een groot rijbereik, als je dan drie à vier keer per week een laadpaal in je omgeving moet zoeken, verlies je veel tijd. De good practice is om altijd een laadmogelijkheid te bieden op twee van deze drie locaties: thuis, op kantoor of onderweg.

Moet elke medewerker een vast laadpunt krijgen of is een slimme oplaadkabel voldoende?

Slimme laadkabels kunnen interessant zijn voor bedrijven met veel personeelsverloop of voor bestuurders die de mogelijkheid niet hebben om een vaste laadpunt te installeren, bijvoorbeeld omdat zij geen eigen parkeerplaats hebben. Een vast laadpunt en een slimme laadkabel kunnen met andere woorden naast elkaar blijven bestaan. Toch gaat de voorkeur uit naar een sneller, vast laadpunt.  Ook voor medewerkers die kort bij de werkgever blijven kan een installatie toch nog interessant zijn, omdat dit slim laadpunt door de werknemer kan worden overgenomen en nadien ook kan gemigreerd worden naar het platform van de nieuwe werkgever.

Moeten al mijn medewerkers dezelfde laadinstallatie hebben?

Neen, dezelfde hardware is niet nodig. Belangrijker is dat de software van de laadpaal jouw taal spreekt. Als de installatie bijvoorbeeld kan communiceren met het Luminus Management Platform, loopt alles geautomatiseerd. Zodra een laadpaal operationeel is, kan de fleet manager alles opvolgen via dat platform. Via die weg zorgen we onder meer ook voor de terugbetalingen van het thuisladen. Bovendien wordt het via dit platform ook mogelijk om twee wagens te laden via dezelfde laadpaal. De factuur voor elke sessie wordt doorgestuurd naar de juiste werkgever. Als laadpunten kunnen communiceren met een open protocol dan is interoperabiliteit, toekomstbestendigheid en efficiênt beheer en monitoring gegarandeerd.

Kan een laadpaal van een ex-collega opnieuw gebruikt worden?

Er zijn zeker mogelijkheden om laadpalen langer te gebruiken. Zo zijn we volop bezig om het proces voor bestuurderswissels te verbeteren en de overdracht van laadpalen nog verder te vereenvoudigen. Zo kunnen wij heel gemakkelijk laadoplossingen deactiveren en terug activeren, maar we bekijken ook of we laadoplossingen kunnen «refurbishen», zoals bijvoorbeeld een tweedehands iPhone.

 Welke tarief gebruik ik voor de thuis geladen elektriciteit? Het hete hangijzer van de afgelopen weken: de wetgever wil dat de werkelijke elektriciteitskost wordt terugbetaald in plaats van een forfaitaire vergoeding afgeleid van het CREG-tarief (de gemiddelde elektriciteitskost). Administratief is dit echter een hele uitdaging. Bevoegd (ontslagnemend) minister Van Peteghem laat alvast het gebruik van het CREG-tarief toe tot er een duidelijk wetgevend kader is. Hou dit als fleet manager dus goed in de gaten! Ook Luminus doet dat trouwens en zal wanneer dat gebeurt ook haar eigen systemen aanpassen.

Pas ik mijn car policy aan?

EV’s toe laten in je car policy, betekent ook dat je deze in vraag gaat stellen: is mijn laadinfrastructuur op kantoor of op mijn bedrijfssite voldoende? Wil ik publiek laden toelaten en maak ik daar een onderscheid tussen traag laden en snel laden, in België en in het buitenland? Wat is het budget om een laadpaal te installeren bij mijn medewerkers thuis? Wat gebeurt er met de laadpaal als iemand uit dienst gaat? Wat als iemand verhuist? Wat als iemand zijn laadpas verliest? Hoe ga ik dat opnemen in het algemeen budget? Doe ik dat bijvoorbeeld via een cafetariaplan?

Het antwoord op al deze vragen is afhankelijk van je elektrificatiestrategie. Gelukkig helpt Luminus je hierin en kan je voor vragen altijd bij hen terecht.

FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Luminus.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine