Max Levandowski (Ush): “In VS en Azië worden al duizenden voertuigen vanop afstand bestuurd, Europa mag niet achterblijven”

Lijkt volledig autonoom rijden nog een verre toekomst, dan is teledriving al een pak realistischer. Althans als we Max Levandowski mogen geloven. De CEO van Ush, een start-up binnen het mobiliteitsecosysteem van D’Ieteren, wil de technologie alvast zo snel mogelijk lanceren.

FLEET: Wat is teledriving en welke technologie wordt gebruikt?

Max Levandowski: “Bij teledriving wordt de wagen bestuurd vanop afstand vanuit een commandocentrum door bestuurders die via monitoren en een eigen stuurwiel en pedalen de auto kunnen controlleren. Door de verschillende camera’s krijgen onze operatoren quasi een 360° beeld van de wagen.”

“We werken hiervoor samen met Vay, de referentie betreffende de technologie. Zij passen uiteraard een aantal zaken aan, zowel qua software als qua hardware, maar de ombouw blijft beperkt. Om de technologie te laten werken, moet er trouwens geen 5G-bereik zijn. We kunnen verbinding maken met vier verschillende netwerken, waarbij de wagen steeds kiest voor het meest stabiele netwerk.”

F: Hoe ver staat de technologie? En hoe ver staat de wetgeving?

ML: “De technologie is klaar. Ik zou niet zeggen dat ze volledig foutloos is, maar ze kan weldegelijk gebruikt, getest en zelfs gecommercialiseerd worden. Net daarom is het belangrijk dat de politiek snel volgt en een wetgevend kader creëert, want die testen zouden zeer belangrijke data opleveren. Maar daar is uiteraard het nodige lobbywerk voor nodig. Al merk ik wel veel goodwill bij de overheden en is er sinds 2016 al wat wetgeving omtrent testen.”

“Maar er ligt uiteraard nog veel werk op de plank. Ik zit bijvoorbeeld in een taskforce van de Vlaamse regering, die een pad voor de verschillende vormen van autonoom rijden aan het uitzetten is, waardoor we vanaf 2026 echt klaar zouden moeten zijn. Maar hoe sneller, hoe beter. Als je kijkt naar hoeveel duizend ritten er per week in de Verenigde Staten en Azië worden afgelegd door voertuigen zonder bestuurder en welke voordelen ze daar ervaren, mogen we deze boot absoluut niet missen. Teledriving is een competitief voordeel voor de economie.”

F: Waarom kiezen jullie voor teledriving en niet voor volledig autonoom rijden?

ML: “Wat mij betreft kunnen beide technologieën naast elkaar bestaan en hebben ze elk hun specifieke voordelen. Teledriving is alvast makkelijker toepasbaar dan volledig autonoom rijden en is daardoor realistischer in drukke stadscentra. Of het een overgangstechnologie zal zijn, dan wel altijd zal blijven bestaan, zal de toekomst uitwijzen.”

Copyright: VAY.io

F: Wat zijn de grote voordelen?

ML: “Een wagen wordt slechts 2 uur per dag gebruikt. Wij hebben het idee om teledriving toe te passen via Poppy, de free floating autodeeldienst van D’Ieteren. Door op deze manier de wagens te verplaatsen van zones waar weinig vraag is naar autodelen naar zones waar de vraag hoog is, kan je deze auto’s 5 of 6 uur per dag gebruiken. Dat komt de mobiliteit ten goede, maar ook het bedrijf en het milieu want we hoeven de vloot niet uit te breiden met extra wagens om voldoende dekking te garanderen.”

“Daarnaast kunnen we met de dienst ook deelwagens beschikbaar maken voor mensen die aan de rand van de stad wonen, net buiten de zone van Poppy. Opnieuw een manier om de mobiliteit in en rond onze steden te verbeteren.”

F: Aan de andere kant zijn er uiteraard risico’s. Zo zou er in het wetkundig kader ook een hoofdstuk moeten komen omtrent de verantwoordelijkheid bij een ongeval.

ML: “Dat klopt en uiteraard zal de bestuurder als hij in fout is bij een ongeval zelf de verantwoordelijkheid dragen, net zoals wanneer hij fysiek achter het stuur zou zitten. Net daarom dat het zo belangrijk is dat we onze mensen juist opleiden. Ik heb bijvoorbeeld al zelf een auto vanop afstand bestuurd op een afgesloten terrein. Ik kan alvast zeggen dat het een zeer leuke ervaring is en de software er goed in slaagt om het echte rijgevoel over te brengen. Maar ik heb nog niet het niveau bereikt om auto’s op de openbare weg te besturen. Pas wie het volledige traject heeft doorlopen, komt hiervoor in aanmerking om de risico’s zoveel mogelijk te vermijden.”

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine