Inschrijvingen: de stijgers en dalers van het eerste semester

In juni daalde het aantal inschrijvingen met 4%, maar het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s bleef wel stabiel (-0,4%) in de eerste helft van 2024, vergeleken met dezelfde periode in 2023. Een kwart van alle nieuwe autoregistraties is elektrisch. Welke merken doen het goed en welke hebben het moeilijk?

In juni 2024 werden 49.662 nieuwe wagens ingeschreven. Dit is een daling van -4% in vergelijking met de 51.760 nieuwe wagens die in België werden ingeschreven in juni 2023.

Dit resultaat betekent dat de markt voor nieuwe personenauto’s de eerste helft van het boekjaar 2024 afsloot met 263.408 inschrijvingen, een zeer lichte daling van -0,4% ten opzichte van de 264.475 nieuwe auto’s die in de eerste helft van 2023 in ons land werden ingeschreven.

Wat de aandrijflijnen betreft, waren nieuwe elektrische auto’s (BEV’s) goed voor 24,5% van de inschrijvingen in de eerste helft van het jaar (64.404 eenheden), een stijging van 8 procentpunten in vergelijking met de eerste helft van 2023.

De toppers

Het is bijna traditie geworden: BMW eindigde het halfjaar op de eerste plaats met 26.982 geregistreerde eenheden. Volkswagen (23.771) en Audi (20.290) ronden het podium af.

Static photo, Colour: python yellow

Audi was trouwens het enige merk in de top 3 met een stijging van het aantal inschrijvingen (+16,42%).

In de top 10 staan vier andere merken met een positieve groei ten opzichte van de eerste helft van 2023: Volvo (5e; +32,84%), Toyota (6e; +7,9%), Dacia (7e; +15,54%) en Tesla (9e; +49,58%).

Sommige merken, zoals Honda, BYD, smart, Lotus en Maxus, rapporteren een groei van drie of vier cijfers, maar met (veel) kleinere volumes.

De Astara Group (Hyundai, Suzuki, MG, SsangYong/KG Mobility, Maxus) steeg in totaal met 40%.

De flops

Van de “traditionele” merken zijn Renault (-15,49%), Peugeot (-43,53%), Ford (-26,69%) en Opel (-39,84%) het hardst getroffen.

Renault zal naar verwachting de zaken omdraaien met de aanstaande inschrijvingen van nieuwe modellen als zijnde de Scenic, de Captur en de 5. Ford loopt dan weer een beetje achter op het gebied van elektrificatie en kan misschien rekenen op de Explorer om weer op het goede spoor te komen.

Wat Peugeot en Opel betreft, moet je je afvragen of het distributiemodel hier niet de oorzaak is. De hele Stellantis-groep (Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel en Peugeot) ziet zijn cijfers gekelderd: een daling van 50% ten opzichte van de eerste helft van 2023.

Deze resultaten hebben de internationale (en vooral de Franse) pers ertoe aangezet om te zeggen dat het agentschapsmodel in de problemen zit. We weten dat België een pilootmarkt is in termen van distributie voor de Stellantis groep. Gezien de stagnatie zijn plannen om dit model ook in andere markten te implementeren naar verluidt uitgesteld tot (veel) later.

Top 35

Hier zijn de top 35 inschrijvingen in de eerste helft van het jaar en hoe ze zich verhouden tot dezelfde periode in 2023:

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine