
Richard Knubben, Managing Director van Leaseurope, had onlangs een ontmoeting met de twee Europese commissarissen die een werkgroep leiden over de ecologische transitie van de auto-industrie. Dit vormt een belangrijk onderdeel van de Strategische Dialoog over de Toekomst van de Europese Automobielindustrie, die op 30 januari werd gelanceerd door President Ursula von der Leyen, en zou moeten leiden tot een actieplan dat op 5 maart door de Commissie wordt gepresenteerd.
Richard Knubben, Managing Director van Leaseurope – de stem van de lease- en verhuurbedrijven in Europa – had een ontmoeting met Wopke Hoekstra, commissaris voor Klimaat en Koolstofneutraliteit, en Jessika Roswall, commissaris voor Milieu.
Leasing- en verhuurbedrijven zijn goed voor meer dan de helft van alle geregistreerde voertuigen in de EU. “Als de belangrijkste kopers van voertuigen met een lage of nulemissie zullen Europese lease- en verhuurbedrijven zwaar blijven investeren om deze voertuigen aantrekkelijk te maken voor hun klanten, of dat nu consumenten, KMO’s, grote bedrijven of overheden zijn”, herinnerde Richard Knubben zijn twee gesprekspartners eraan.
Correcte restwaarden
Het hoofd van Leaseurope herhaalde ook een aantal kernpunten: “De vraag wordt in de eerste plaats bepaald door de prijs en het gebruiksgemak van het voertuig, factoren die op hun beurt afhangen van een aantal gunstige voorwaarden, waaronder een stabiele tweedehandsmarkt”. Hierin is hij het eens met Johan Portier, voorzitter van Renta, de Belgische federatie van autoverhuurbedrijven, die oproept tot de oprichting en ondersteuning van een tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen. Volgens hem is dit de enige manier om correcte restwaarden te garanderen door deze tweedehands EV’s op de particuliere markt te brengen.
Richard Knubben voegde hieraan toe: “Verder gaan dan wat de markt van nature kan ondersteunen zou niet alleen ons vermogen om mobiliteitsdiensten te leveren in gevaar brengen, maar ook alle bedrijven, KMO’s en consumenten die afhankelijk zijn van deze diensten om concurrerend te blijven.
Stimuleringsmaatregelen
Voor Leaseurope is het daarom heel duidelijk: de prioriteit moet liggen bij het invoeren van een reeks stimuleringsmaatregelen om de ontwikkeling van een stabiele tweedehandsmarkt voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) te ondersteunen. “Dit zou garanderen dat we betaalbare mobiliteitsdiensten kunnen blijven aanbieden met nieuwe voertuigen.
Een ander aandachtspunt dat LEaseurope op tafel legt, is het creëren van een adequate oplaadinfrastructuur. “Meer investeren in een adequate oplaadinfrastructuur en voldoende netwerkcapaciteit is essentieel om vertrouwen op te bouwen voor de toekomst”.
#Auto #Fleet Management