Importheffing op Chinese voertuigen: alles wat we op dit moment weten

De Europese Commissie heeft de voorlopige heffingen bekendgemaakt die zij van plan is op te leggen aan in China geproduceerde elektrische auto’s (BEV’s). Wat kan dit betekenen voor de auto-industrie? Hier is een blik op de reacties, analyses, pro’s en contra’s…

De feiten

Voorlopige EU-tarieven tot 38,1% zouden kunnen worden geheven op elektrische voertuigen (BEV’s) die in China zijn geproduceerd. Deze rechten zouden bovenop de bestaande invoerrechten van 10% komen die van toepassing zijn op elke wagen die de EU binnenkomt. De betrokken autofabrikanten zouden dus geconfronteerd kunnen worden met nieuwe tarieven tot 48,1%.

De nieuwe tarieven zijn het resultaat van een onderzoek van de Europese Commissie naar subsidies voor BEV’s die in China worden geproduceerd. De voorlopige conclusie van het onderzoek luidt dat “de waardeketen van BEV’s in China profiteert van oneerlijke subsidies, waardoor BEV-producenten in de EU economische schade dreigen te lijden”.

De Commissie heeft momenteel contact met de Chinese autoriteiten om een oplossing te vinden. Als dit niet lukt, zullen rond 4 juli voorlopige rechten worden ingevoerd. Voor deze rechten zal een zekerheid worden gesteld, waarvan de vorm door de douaneautoriteiten van elke lidstaat zal worden bepaald.

Zal er een oplossing worden gevonden of zullen er daadwerkelijk douanerechten worden geheven? “Het is nog te vroeg om te zeggen”, zegt Olof Gill, woordvoerder van de Europese Commissie, in gesprek met Autovista24. “Er zou een onderling overeengekomen oplossing kunnen komen als de maatregelen niet nodig zijn – dat wil zeggen, als de vastgestelde subsidies worden afgeschaft of als bedrijven er niet langer van profiteren.”

Tarieven afgeleid van de subsidie

Een tarief van 38,1% is de maximale importheffing die kan worden ingesteld indien de onderhandelingen mislukken. Op basis van het tijdens het onderzoek verzamelde bewijsmateriaal heeft de Commissie specifieke rechten berekend die met de vastgestelde subsidiebedragen overeenstemmen. De voorlopige tarievendie zijn berekend voor drie fabrikanten in de steekproef, BYD, Geely (onder andere Volvo, Polestar, Lynk&Co, Lotus en smart) en SAIC (onder andere MG en Maxus), zijn respectievelijk 17,4%, 20% en 38,1%.

Voor andere BEV-fabrikanten die aan het onderzoek meewerken, maar niet in de steekproef zijn opgenomen, kan het gewogen gemiddelde tarief van 21% gelden. Voor autofabrikanten die niet aan het onderzoek meewerken, kan het maximumrecht van 38,1% gelden, waar het bestaande douanetarief van 10% nog bijkomt.

Invoerrechten voor in China geproduceerde BEV’s

Merken als MG en Maxus (SAIC) zullen invoerrechten van 48,1% moeten betalen. “Hoewel dit cijfer nog ver verwijderd is van het tarief van 100% dat door de Verenigde Staten wordt opgelegd, zal een tarief van bijna 50% nog steeds een aanzienlijke impact hebben,” zegt Christoph Ruhland, Directeur Business Development bij Autovista Group. “Het zal het aantal, de prijs en de strategieën van BEV’s in de EU beïnvloeden.

MG Europe heeft trouwens aangegeven tegen “deze protectionistische handelsmaatregel” te zijn. De fabrikant is van mening dat het een “buitensporige toetredingsbarrière” zal vormen. MG maakt zich grote zorgen over de impact die de tarieven onvermijdelijk zullen hebben op zijn klanten. “Dergelijke hoge belastingen zullen ook een aanzienlijk negatief effect hebben op de toeleveringsketen, innovatie en samenwerking in de markt.”

Chinese reactie: “Verkeerde beslissing”.

Lin Jian, woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, gaf ook commentaar.

“Dit onderzoek is een typische daad van protectionisme die de feiten en de WTO-regels negeert. Het gaat in tegen de algemene trend en zal niemand ten goede komen. We dringen er bij de EU op aan om rekening te houden met de rationele en objectieve standpunten van alle partijen, om haar verkeerde beslissing onmiddellijk te corrigeren, om van handel geen politieke kwestie meer te maken, om economische en handelswrijvingen op de juiste manier aan te pakken door middel van dialoog en overleg, en om te voorkomen dat het wederzijdse vertrouwen, de dialoog en de samenwerking tussen China en de EU worden ondermijnd.”

Niet alleen Chinese merken

Deze tarieven gelden niet alleen voor Chinese merken. De heer Gill bevestigde dat in de EU gevestigde bedrijven die BEV’s in China produceren ook getroffen kunnen worden. “Alle rechten zijn van toepassing ongeacht het merk van de voertuigen, zolang ze maar uit China geïmporteerd worden,” zei hij.

Europese reacties: leve de vrijhandel!

En dit heeft niet nagelaten een reactie uit te lokken uit de Europese autosector. En niet op de manier die de Commissie zich misschien had voorgesteld.

“ACEA heeft altijd gesteld dat vrije en eerlijke handel essentieel is om een wereldwijd concurrerende Europese auto-industrie te creëren, terwijl gezonde concurrentie innovatie en keuze voor consumenten stimuleert”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van de Europese Federatie van Autoproducenten (ACEA).

“Wat de Europese automobielsector vooral nodig heeft om op wereldschaal te kunnen concurreren, is een solide industriële strategie voor elektromobiliteit. Dit betekent zorgen voor toegang tot essentiële materialen en betaalbare energie, een coherent regelgevend kader, voldoende infrastructuur voor het opladen en tanken van waterstof, marktstimulansen en nog veel meer.”

“De Europese Commissie maakt zich terecht zorgen over het concurrentievermogen van de EU als productiecentrum en over de uitdagingen van Chinese fabrikanten, maar tarieven kunnen slechts tijdelijk soelaas bieden en brengen het risico van vergelding met zich mee”, zegt Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA). “Wereldwijde handel vereist een gelijk speelveld en kan corrigerende maatregelen vereisen. Protectionisme kan echter niet de oplossing zijn om het Europese concurrentievermogen te herstellen. Er zijn gezamenlijke inspanningen nodig om de EU weer aantrekkelijk te maken voor investeringen.”

“Douaneheffingen leiden tot nieuwe douaneheffingen”

Oliver Zipse, hoofd van de BMW Group, is ook tegen deze maatregel, die gevolgen zou hebben voor een aantal van zijn modellen. “Deze beslissing om extra invoerrechten op te leggen is niet de juiste oplossing. De Europese Commissie schaadt Europese bedrijven en belangen. Protectionisme dreigt een spiraal op gang te brengen: douanerechten leiden tot nieuwe douanerechten, tot isolement in plaats van samenwerking. Vanuit het oogpunt van BMW Group dragen protectionistische maatregelen, zoals de invoering van invoerrechten, niet bij aan succesvolle concurrentie op internationale markten. Vrije handel blijft het leidende principe van de BMW Group. Ons bedrijf zet zich in voor dit principe.

Stellantis is het daarmee eens: “Als mondiaal bedrijf gelooft Stellantis in vrije en eerlijke concurrentie in een mondiale bedrijfsomgeving en steunt geen maatregelen die bijdragen aan mondiale fragmentatie. Het moet gezegd worden dat Stellantis een joint venture heeft opgezet met het Chinese bedrijf Leapmotor, dat tegen het einde van het jaar in Europa zal worden gedistribueerd…

Leapmotor C10

“In de geest van de WTO”

Idem bij VW en Mercedes-Benz !

“Vrije en eerlijke handel en open markten zijn de basis voor welvaart, banen en duurzame groei wereldwijd,” vertelde een woordvoerder van Volkswagen Group (VW) aan Autovista. “De timing van het besluit van de Europese Commissie is nadelig voor de huidige lage vraag naar BEV-voertuigen in Duitsland en Europa. De negatieve effecten van deze beslissing wegen niet op tegen de potentiële voordelen voor de Europese en vooral de Duitse auto-industrie.”

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius zei ook tegen Autovista: “Eerlijke en vooral vrije wereldhandel is heel belangrijk, omdat het innovatie en groei stimuleert. Wat wij als exporterende natie niet nodig hebben, zijn handelsbelemmeringen. We moeten werken aan het slechten van handelsbarrières in de geest van de WTO.”

Import verminderen en…

“Het Kiel Institute, een economische denktank, heeft geschat dat het opleggen van een extra tarief van 20% op Chinese BEV’s de EU-invoer met 25% zou verminderen,” wijst de heer Ruhland (Autovista). “Met 500.000 geïmporteerde voertuigen in 2023 zou dit volgens hun cijfers neerkomen op ongeveer 125.000 eenheden. Dit aantal voertuigen zou ongeveer 3,7 miljard euro waard zijn.

Onderzoekers van het Kiel Instituut voorspellen dat de stijging van de douanerechten zal worden gecompenseerd door een toename van de productie binnen de EU en een daling van de export van elektrische voertuigen. Sommige autofabrikanten zijn al begonnen met het verplaatsen van hun productie naar Europa.

Dit zou met name het geval zijn voor Volvo Cars – volgens The Times. De dochteronderneming van Geely is naar verluidt begonnen met het overbrengen van de productie van zijn in China geproduceerde elektrische voertuigen naar België voordat de tarieven werden aangekondigd. BYD is ondertussen van plan om een fabriek voor personenauto’s te bouwen in Hongarije, terwijl Chery de productie plant in Spanje.

… prijsstijgingen na douaneheffingen?

Maar “verplaatsing van de productielocatie zou waarschijnlijk leiden tot een aanzienlijke prijsverhoging voor consumenten”, zegt het hoofd ontwikkeling van Autovista, de heer Ruhland.

Autovista, een dochteronderneming van J.D. Power, vroeg een van zijn zusterbedrijven, Schwacke, om bevestiging: “Een belangrijke factor is de mate waarin importeurs, die deze douanerechten moeten betalen, ze zullen doorberekenen aan klanten in de vorm van prijsverhogingen”, antwoordde Andreas Geilenbruegge, hoofd Evaluaties en Analyses bij Schwacke.

De analist zegt verder: “Aangezien Chinese producenten blijkbaar hoge marges hebben, is het mogelijk dat de douanerechten worden geabsorbeerd. In dat geval zouden de voorgestelde tarieven een beperkt effect hebben op de markten voor nieuwe en gebruikte auto’s. Als een groter deel van de kosten wordt doorberekend aan de klant in de vorm van prijsverhogingen, zullen de effecten multidimensionaal zijn”.

Nieuwe merken zullen het moeilijker hebben om voet aan de grond te krijgen op de markt voor nieuwe auto’s, waar het aantal leveringen van BEV’s al daalt, volgens Geilenbruegge, die eraan toevoegt: “Het zal ook onmogelijk zijn om voldoende prijspremies te krijgen op de markt voor tweedehands auto’s. Over het algemeen zullen de transactieprijzen voor nieuwe auto’s en de lease-/verhuurprijzen voor nieuwe auto’s stijgen naarmate de volumes dalen. Over het geheel genomen zouden de transactieprijzen voor gebruikte auto’s en de lease/huurtarieven voor nieuwe auto’s stijgen naarmate de volumes dalen”.

Import van jonge tweedehandswagens?

Bij Autovista zeggen ze: “Chinese fabrikanten hebben hun prijzen al verlaagd en zullen waarschijnlijk proberen de nieuwe douaneheffingen te compenseren. Tegelijkertijd hebben Europese merken die BEV’s in China bouwen minder flexibiliteit in hun marges, waardoor prijsstijgingen waarschijnlijker worden”.

Dit opent de mogelijkheid van meer import van jonge gebruikte modellen uit landen zoals Noorwegen. De Noorse regering heeft bevestigd dat ze de EU-tarieven niet zal volgen, omdat ze geen lokale autofabrikanten hoeft te beschermen. “Aangezien registraties van nieuwe auto’s in Noorwegen ook worden meegerekend in de CO2-emissiereductiedoelstellingen van fabrikanten, zou deze oplossing aantrekkelijk kunnen zijn voor sommige autofabrikanten,” merkt Autovista op.

Zoals je kunt zien, maakte het nieuws de autosector niet echt blij. Maar uiteindelijk lijkt de toekomst van deze douanebeperkingen in handen te zijn van… de Chinezen. Een zaak om te volgen, zoals meestal wordt gezegd in dergelijke gevallen. Op de voet te volgen, in dit geval.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine