Is teledriving de toekomst? “Geen bestuurder is veiliger dan een chauffeur achter het stuur”

Deze opvallende quote die noteerden we bij de voorstelling van de nieuwste samenwerking tussen Poppy en Ush, twee start-ups van D’Ieteren, in de haven van Antwerpen. We schetsen even de context, want uiteraard legt die één en ander uit.

Ush is het bedrijf binnen D’Ieteren dat bezig is met alles wat autonoom rijden aangaat. En wat betreft deze technologie zet Ush vandaag een grote stap in de haven van Antwerpen: de eerste twee voertuigen die vanop afstand bestuurd worden, maakten er hun eerste rit.

Lees ook: Max Levandowski (Ush): “In VS en Azië worden al duizenden voertuigen vanop afstand bestuurd, Europa mag niet achterblijven”

Concreet maakt de Vlaamse overheid van de Antwerpse haven een testgebied waar wagens van Poppy, momenteel twee stuks, vanop afstand bestuurd kunnen worden om werknemers van het bedrijf Boluda naar hun verschillende opdrachten in de Antwerpse haven. “Met deze innovatie krijgen we een economisch voordeel, want de wagens worden efficiënter ingezet”, aldus Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. “Dat doen we op dit moment trouwens al met enkele vanop afstand bestuurbare schepen. Innovatie zit in het DNA van dit havenbedrijf.”

Wetgevend kader

Antwerps Schepen van Mobiliteit Koen Kennis: “er zijn heel wat voordelen aan teledriving: we maken autodelen toegankelijker, wagens staan niet langer 94% van de tijd stil én we helpen mee het parkeerprobleem op te lossen. Ik hoop dan ook dat we het project binnenkort kunnen doortrekken naar de binnenstad.”

Dat verwacht ook Max Levandowski, CEO van Ush, die “hoopt dat de constructieve gesprekken met de overheden resulteren in een wetgevend kader om commercieel telerijden uit te breiden naar andere gebieden in ons land.”

Concreet worden de wagens vanop afstand bestuurd door een bestuurder die een eigen “cockpit” heeft: een stuur en een 360° beeld via de verschillende camera’s op het voertuig. Dat zijn trouwens extra camera’s die geplaatst worden. Valt het signaal toch uit, al is de kans daartoe minimaal, dan zet de wagen zich autonoom op kant. “Door die extra camera’s en zelfs een microfoon die bijvoorbeeld het geluid van prioritaire voertuigen detecteert is meerijden met een vanop afstand bestuurde wagen zelfs veiliger dan zelf rijden”, horen we tijdens de persconferentie.

Oplossing voor een sector?

Teledriving lijkt alvast in heel wat opzichten een interessante technologie, definitief of in de overgangsfase naar volledig autonoom rijden. De voordelen zijn duidelijk: in dit specifieke geval met Poppy wordt autodelen toegankelijker, er zijn minder parkeerproblemen en het maakt de job van (taxi)chauffeur, een beroep waar je niet veel kandidaten voor vindt, aantrekkelijker. Maar uiteraard moet dan ook het wetgevend kader volgen. Wij zijn alvast benieuwd welke stappen er tijdens de volgende legislatuur worden gezet.

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine