Ergernissen in het verkeer: u bent zelf ook niet zonder zonden

‘Mens-erger-je-niet’ wordt ‘Vlaming-erger-je-wél’. Toch als we het over het verkeer hebben. Mobiliteitsorganisatie VAB hield een enquête bij 3.540 Vlamingen. Gemiddeld ergert de Vlaming zich aan 8 zaken in het verkeer. Grootste ergernis? Geen richtingaanwijzer gebruiken.

3.540 Vlamingen vulden de enquête in die VAB uitstuurde. Daarbij kon men aanduiden of, en zo ja aan wat men zich ergert in het verkeer. 27.936 keer werd een ergernis aangevinkt, of 8 ergernissen per respondent.

Meest voorkomende ergernis is geen richtingaanwijzer gebruiken (66,9%). Ook aan bumperklevers (65,8%) en chauffeurs die op het linker- of middenvak blijven rijden als er rechts plaats is (65,2%) ergeren we ons blauw. De top vijf wordt aangevuld met gsm’en achter het stuur (59,8%) en onveilig gebruik van (e-)step (41.9%). Nog opvallend is dat quasi iedereen zich wel érgens aan ergert. In Vlaanderen zijn er slechts vier (!) ‘zenmasters’ die zich door niets of niemand laten enerveren.

Waar bezondig je je zélf wel eens aan?

VAB polste in de enquête ook naar ergerlijk gedrag waar we ons zélf soms aan bezondigen. En ook al ergert 1 op de 4 Vlamingen (25%) zich aan snelheidsduivels, geeft ook 28,3% toe zélf soms te snel te rijden. Heel wat Vlamingen geven ook toe soms als voetganger niet correct over te steken (20,3%), trager te rijden dan de toegelaten maximumsnelheid (19,9%) en rechts in te halen (15%).

Wat mag strenger bestraft worden?

‘Afleiding achter het stuur’ blijft één van de grote gevaren in het verkeer. Dat beseft ook de Vlaming. ‘GSM’en achter het stuur’ mag dan ook gerust strenger bestraft worden voor bijna 7 op de 10 Vlamingen. Ook voor middenvakrijders en bumperklevers mag men gerust strenger optreden.

Maak jij de chauffeur aan wie je je ergert attent op zijn gedrag?

Verkeersagressie is een kwestie van actie-reactie, zo blijkt ook uit de enquête. Bijna 3 op de 10 Vlamingen confronteert de ander met zijn/haar ergerlijk gedrag.

7 op de 10 ergeren zich aan fietsers zonder licht

Spitsen we ons even specifiek toe op fietsers, zien we dat liefst 95% van de 3.540 respondenten zich soms ergert aan fietsers en hun gedrag. Grootste ergernis zijn fietsers die zonder licht rijden in het donker, 7 op de 10 Vlamingen ergert zich eraan. Speedpedelecs zorgen door hun snelheid en onaangepast rijgedrag voor ergernissen bij meer dan 6 op de 10 Vlamingen.

Conclusies

  • Tegenstelling tussen ergernis en eigen gedrag

Er is een aanzienlijke kloof tussen wat mensen vervelend vinden en wat ze toegeven zélf te doen.

Mensen zijn dus eerder geïrriteerd door rijgedrag dan dat ze het toegeven zelf te doen. Gebrek aan zelfbewustzijn, rechtvaardiging van eigen gedrag (of onwil om negatief gedrag toe te geven) en de zogenaamde perceptiebias: fouten van een ander meer en sneller opmerken dan van jezelf (pot-ketel), de neiging om eigen negatief gedrag in het verkeer te onderschatten.

De grootste tegenstelling is te zien bij ‘te snel rijden’: als enige rijgedrag zijn er meer mensen die toegeven dat ze soms te snel rijden dan dat ze het een ergernis vinden. (28,3% >< 25%). Opmerkelijk: 36,8% vindt ook dat snelheidsduivels strenger bestraft mogen worden.

36,3% ergert zich aan voetgangers die oversteken waar het niet mag, maar 20,3% geeft toe dat ze dit zelf ook soms doen.

15% haalt soms langs rechts in, nochtans bij 32% van de Vlamingen is dit een ergernis.

  • Ergernis versus bestraffing

Sommige gedragingen worden meer als strafbaar beschouwd dan als ergerlijk. Opvallende voorbeelden zijn telefoneren tijdens het rijden, gevaarlijk inhalen en te snel rijden.

Dit duidt op een publieke wens voor strengere handhaving bij gedrag dat als bijzonder gevaarlijk worden ervaren.

  • Meest ergerlijke gedrag

Tot de meest vervelende gedragingen behoren het niet gebruiken van richtingaanwijzers, bumperkleven, verkeerd gebruik van de rijstrook en telefoneren tijdens het rijden.

Deze gedragingen zijn grotendeels gerelateerd aan onvoorzichtig of afgeleid rijden.

  • Voorkeuren voor straffen

Er is een sterk verlangen naar strengere straffen voor gedrag dat de veiligheid in gevaar brengt, zoals telefoneren tijdens het rijden (veruit!) en gevaarlijk inhalen. Dit suggereert publieke steun voor een strengere handhaving van de verkeerswetgeving.

  • Betrokken factoren

– Veiligheidsoverwegingen: Veel van de meest vervelende gedragingen zijn ook gedragingen die aanzienlijke veiligheidsrisico’s met zich meebrengen.

– Rekening houden met anderen: Gedrag zoals het niet gebruiken van richtingaanwijzers of onjuist gebruik van de rijstrook geeft aan dat je geen rekening houdt met andere weggebruikers. Een gebrek aan hoffelijkheid met andere woorden.

– Afleiding: Het gebruik van de telefoon tijdens het rijden is een groot probleem en benadrukt het probleem van afgeleid rijden.

– Verkeersdoorstroming: Gedrag zoals bumperkleven en verkeerd gebruik van de rijstrook beïnvloeden de vlotte doorstroming van het verkeer.

– Veiligheid voor voetgangers: Kwesties zoals niet stoppen voor voetgangers op zebrapaden wijzen op bezorgdheid voor kwetsbare weggebruikers.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine