Elektrische auto’s laden en deze elektriciteit vergoeden: de belastingdienst aanvaardt tijdelijk het gebruik van een gemiddeld tarief

Bornes de recharge

Tot vanochtend hield ontslagnemend minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) vol dat wie zijn elektrische bedrijfswagen thuis oplaadt en niet de exacte elektriciteitskosten vergoed krijgt van zijn werkgever, honderden euro’s extra belastingen dreigt te betalen. Vandaag gaf hij in het parlement toe (zonder te breken).

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wilde daar niets van weten. Hij vond dat mensen met een bedrijfswagen die hun elektrische auto thuis oplaadden door hun werkgever vergoed moesten worden voor de werkelijke kosten, de exacte hoeveelheid verbruikte elektriciteit, of het risico lopen honderden euro’s aan extra belastingen te moeten betalen.

Voor werkgevers is het (bijna) onmogelijk om de exacte prijs te kennen die moet worden terugbetaald. Ze pleitten voor het gebruik van een gemiddeld bedrag: het maandelijkse gemiddelde van de CREG, de commissie voor de regulering van gas en elektriciteit.

“Sluit een verhoging niet uit”

Vanochtend gaf de hoogste vertegenwoordiger van de fiscus in de Kamer antwoord op een parlementaire vraag van Steven Coenegrachts (Open VLD).

“Ik begrijp de bezorgdheid van werkgevers en werknemers over de terugbetaling van elektriciteitskosten,” zei Van Peteghem. “Maar de paniek die sommige organisaties verspreiden is onterecht. Niemand hoeft bang te zijn voor een verhoging van de forfaitaire belasting.

Gecontacteerd door onze HLN-collega’s, erkende het kabinet dat “de huidige beschikbare technieken het niet altijd mogelijk maken om de werkelijke elektriciteitskosten van werknemers eenvoudig en nauwkeurig te meten. De minister aanvaardt nog steeds dat bedrijven de gemiddelde elektriciteitsprijs moeten gebruiken om werknemers te vergoeden die thuis opladen”.

Voor welke periode? Dat moet de geschiedenis nog uitwijzen. Maar een circulaire die al sinds 2022 wordt verwacht, moet alle onduidelijkheden wegnemen. Maar hoe dan ook: “In principe gaan we geen controles met terugwerkende kracht uitvoeren”, zegt de fiscus nog steeds.

Kom meer te weten op het Let’s Talk FLEET! evenement op vrijdag 18 oktober op Circuit Zolder, tijdens de FLEET EV Experience Days!

Van Peteghem buigt, maar breekt niet

Desondanks blijft de minister die nog steeds in functie is, vasthouden aan het principe van terugbetaling van werkelijke kosten. De flexibiliteit van de belastingdienst zal dus slechts tijdelijk zijn.

“Er worden momenteel technologische oplossingen ontwikkeld. Deze zullen het mogelijk maken om nauwkeurig te meten hoeveel een werknemer vergoed krijgt. submeter met een apart elektriciteitscontract”.

Wat zijn de oplossingen?Een digitale meter die de stroom voor je elektrische voertuig apart meet en factureert. “Dit is een nauwkeurig en transparant systeem om het werkelijke verbruik te meten,” voegt Vincent Van Peteghem toe. “Maar zolang deze technologie niet op grote schaal wordt toegepast, aanvaardt mijn administratie een zorgvuldig gekozen forfait.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine