“Een tweedehands EV mag geen lotje uit de loterij worden”

De doorbraak van elektrisch rijden, betekent dat er ook een heel nieuw ecosysteem op gang komt, van laadinfrastructuur tot kwaliteitscontrole voor de batterij. Waarom dat zo belangrijk is vertelt dr. Marcus Berger, CEO van Aviloo Battery Diagnostics, ons.

FLEET.be: Wat doet Aviloo precies?

Dr. Marcus Berger: “Aviloo Battery Diagnostics is een bedrijf dat in 2017 werd opgericht en zicht richt op het testen van de capaciteit van batterijen van elektrische wagens. We zijn een onafhankelijke organisatie met een eigen testprocedure, die aanwezig is in 7 landen waaronder België. Vooral de laatste jaren, nu de EV-markt matuurder wordt, zien we de interesse in onze producten stijgen.”

Dr. Marcus Berger

Waarom zijn batterijtesten zo belangrijk?

“Twee elektrische wagens kunnen er uiterlijk hetzelfde uitzien, even oud zijn en hetzelfde aantal kilometers hebben afgelegd, maar de accucapaciteit kan danig verschillen. En dat zorgt voor problemen. Kopers op de tweedehandsmarkt calculeren een ‘risicomarge’ in, waardoor leasemaatschappijen, remarketingbedrijven of fleet managers niet het maximale voor hun wagen krijgen. En dat betekent problemen qua inschatting van de restwaarde.”

“Maar ook die kopers zelf zijn gebaat bij uitgebreide batterijdiagnose. Koop maar eens een EV die flink wat minder autonomie heeft dan verwacht. Anderzijds kunnen de wagens met een meer ‘afgeleefde batterij’ juist een tweede markt creëren, waar kopers met een kleinere hoeveelheid dagelijkse kilometers aan een voordeligere prijs een EV kunnen kopen. Duidelijkheid creëren voor alle partijen, komt de markt met andere woorden alleen maar ten goede.”

Wat zorgt er dan voor dat de capaciteit van een batterij achteruitgaat?

“Er zijn verschillende factoren, zoals temperatuur, maar de belangrijkste is en blijft het laadgedrag. Enerzijds heb je het snelladen, dat je zoveel mogelijk moet beperken, anderzijds is het belangrijk de batterij zo weinig mogelijk onnodig te laden. Best hou je het accuniveau tussen 20 en 80% en laad je telkens bij wanneer je weinig rijbereik hebt. Met een volle batterij naar kantoor rijden, daar met 90% aankomen en weer naar 100% laden om vervolgens naar huis te rijden en opnieuw in te pluggen, is nefast voor je batterij.”

“Zoals je kan zien in onderstaande grafiek, zorgt een goede batterij-etiquette voor duidelijk voor een betere staat van de batterij. Als fleet manager of bestuurder ben je dan ook best op de hoogte van deze praktijken om je accu in zo’n gezond mogelijke staat te houden.”

Pleiten jullie voor een standaard batterijtest?

“Uiteraard, zoals ik al zei profiteren alle partijen hiervan. Maar uiteraard moet zoiets politiek beslist worden, wat niet altijd even evident is.”

Welke testen hebben jullie precies?

“We beschikken over twee testen. Enerzijds de Premium Test, een uitgebreide test waarbij ook met de wagen gereden wordt. Voor wie dit budgettair of qua timing niet kan, bijvoorbeeld eindecontractwagens die op korte tijd stilstaand beoordeeld worden, hebben we onze Flash Test, die slechts een drietal minuten in beslag neemt.”

Zien jullie ook enthousiasme hiervoor in de automotive sector?

“Ja hoor, zo werkt Aviloo Battery Diagnostics in Duitsland al samen met bedrijven als leasemaatschappij Arval, autoconstructeur Hyundai of tweedehandsplatform Manheim Express om meer transparantie te creëren op de EV-markt!”

FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en Aviloo Battery Diagnostics.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine