Een belasting op laadpunten in Brussel? Het is nog geen uitgemaakte zaak, maar…

Eind 2023 werd het idee geopperd: waarom zouden we de laadpunten in Brussel niet belasten? Dat was het idee dat geopperd werd op de Conferentie van Burgemeesters van de 19 Brusselse gemeenten, die het intussen eens lijkt te zijn geworden over een uniforme belasting van 125 euro per aansluiting (dat klopt, per aansluiting, niet per laadpunt!).

De afgelopen uren zijn er verschillende artikelen over dit onderwerp verschenen in de nationale pers. Volgens de RTBF is er echter niets beslist. Hoewel de Conferentie van Burgemeesters woensdag bijeenkwam, werd er niet over de kwestie gesproken. Het stond ook niet op de agenda. RTBF citeert “een van de (weinige) aanwezige burgemeesters”: “Beslissen over een belasting net voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober? Kent u burgemeesters die dat zouden doen? Ik ken er geen”.

Betekent dit dat het project begraven is? “Ja, maar niet te diep! Brulocalis, voorheen Vereniging van Stad en Gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, heeft een ontwerp van belastingreglement opgesteld dat ze op tafel zal leggen zodra deze kwestie ter sprake komt.

“Een domme belasting”

In elk geval is deze belasting zorgwekkend voor iedereen in Brussel die geïnvesteerd heeft in een oplaadpunt. Zelfs bedrijven staan te trillen op hun benen. Sommige, zoals EnergyVision, dreigen hun hoofdkantoor naar andere regio’s te verhuizen als deze belasting wordt opgelegd.

De CEO van EnergyVision, Maarten Michielssens, maakte dit woensdag bekend op LinkedIn, in de overtuiging dat de beslissing was bekrachtigd:

“1. Exploitanten van openbare oplaadstations (zoals wij, met onze ongeveer 2.000 oplaadpunten) moeten elk jaar 125 euro per stopcontact betalen. Zelfs als het oplaadpunt niet werkt, niet toegankelijk is, als dieselauto’s de toegang blokkeren, als niemand komt opladen. De redenering gaat als volgt: “Dat moet het gebrek aan parkeertarieven compenseren”. Dus waarom geen parkeertarieven, beste burgemeesters? En waarom geen variabele heffing, per kWh, in plaats van een vast bedrag? Brussel heeft – door zijn specifieke netwerk en moeilijke logistiek – al de duurste oplaadstations ter wereld. Om daar nu eenzijdig een vaste kost (jaarlijkse taks) bovenop te heffen, zonder ook maar één euro aan inkomstenzekerheid: dat maakt elk financieringsmodel door derden onmogelijk. Geen enkele bank financiert nog projecten op dit gebied. Hoe het ook zij, ons standpunt is duidelijk: we nemen niet langer deel aan aanbestedingen vanuit Brussel zolang dit kader van gemeentelijke belastingen van kracht is, punt uit. Des te erger voor de consument! Maar we zijn niet bereid om onze prijzen te verhogen – en dus ons bedrijfsmodel van goedkope, groene energie te vernietigen – om de schatkist van een lokale overheid te spekken.”

“2. Heb je een laadpaal op je oprit? Pech, je betaalt €125 voor één aansluiting, €250 voor twee aansluitingen, elk jaar (hier kun je duidelijk zien dat dit een extra belasting is, en niets te maken heeft met gederfde inkomsten voor parkeergelden).”

“3. Bent u een bedrijf dat zijn parkeerplaats openstelt voor de buurt? Dan word je bestraft. Wij hebben meer dan 20 parkeerplaatsen opengesteld op ons hoofdkantoor van EnergyVision zodat buren kunnen komen opladen. Wij winnen er niets bij: we verliezen 20 parkeerplaatsen en iedereen kan tegen kostprijs komen opladen. Dus de gemeente Jette gaat ons hiervoor €2.500 per jaar aanrekenen. Dat is echt dom. We sluiten onze parking opnieuw. Pech voor de buurt, pech voor de energietransitie, pech voor mensen die hun auto willen opladen.”

En Michielssens besluit:

“Wat een stomme, stomme belasting. Het is gewoon te veel. Deze zomer verhuizen we ons hoofdkantoor terug naar Gent. Burgemeesters, leer luisteren naar de regio. Jullie kunnen veel beter. Brussel zal het zonder ons moeten stellen.

Is het niet tijd om een dialoog te beginnen?

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine