Duurtest Volvo EX30 long range: Veel rijplezier, digitale kanttekeningen

Drie maanden lang mochten we aan het stuur draaien van Volvo’s meest compacte elektrische auto. De EX30 is voor de Zweedse constructeur de aanvulling onderaan het full electric gamma die heel wat fleet- en leasingrijders over de elektrische streep moet trekken.  Heeft hij alle troeven in huis om die ambitie waar te maken of zit er hier en daar toch een kink in de elektrische kabel? Lees ons verslag!

Zoals iedereen ondertussen wel weet, maakt Volvo deel uit van de Chinese groep Geely. Dat betekent ook dat er vlotjes technologie wordt gedeeld tussen de verschillende merken onder die paraplu. Zo is deze Volvo EX30 ontwikkeld op hetzelfde technische platform als de Smart #1 en Smart #2 en ook de Zeekr X. Met een lengte van 4.233 mm is dit meteen ook de meest compacte Volvo. De EX40, die een segment hoger zit, is 4.440 mm lang. De Volvo EX30 zit ruim vooraan maar de achterbank is wat krapper, zeker voor grotere personen. Ook de kofferruimte is met 308 l volume niet gigantisch. Daar staat wel tegenover dat je dankzij de compacte buitenafmetingen geen stress krijgt in parkeergarages.

Momenteel wordt de EX30 nog in Zhangjiakou (China) geproduceerd, maar vanaf 2025 krijgt ook de Volvo-fabriek in Gent een deel van de productie toegewezen. Dat is niet alleen goed nieuws voor de tewerkstelling in de Belgische productievestiging maar ook voor de klanten omdat de levertijden dan korter worden.

Long range

De Volvo EX30 kan je bestellen met een single of twin motor en een batterij van 49 kWh of 64 kWh. De 49 kWh batterij wordt alleen in de basisversie met single motor gebruikt, die een WLTP-range van 344 km heeft. Met de 64 kWh batterij geeft Volvo je de keuze tussen performance en range. De versie met twin motor is een flinke 428 pk sterk (goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,6 sec), maar dan moet je wel inleveren op autonomie (460 km WLTP). Wij reden de 64 kWh single motor long range, die een WLTP-autonomie van 480 km kan voorleggen en 272 pk naar de achterwielen brengt.

Standaard kan je met de long range laden aan 11 kW AC en bij DC-snelladen is 158 kW het maximum. Je breng daarmee de batterij van 10 naar 80% in ongeveer 25 minuten. Een warmtepomp behoort tot de standaarduitrusting, wat zeker een pluspunt is om de batterij te sparen tijdens de winter.

Dat gaat goed vooruit!

Laten we beginnen met het goede nieuws dat we van deze duurtest onthouden. De Volvo EX30 is zowaar een achterwielaandrijver, en dat is niet meteen ‘mainstream’ in het elektrische segment. Meestal is voorwielaandrijving de meest gekozen oplossing of vierwielaandrijving voor krachtigere versies (zoals de performance versie van deze EX30). Achterwielaandrijving zorgt in dit geval voor een sportief rijgevoel. De EX30 is met zijn “beperkte” 272 pk trouwens echt wel snel, hij gaat in 5,3 seconden van nul naar 100 km/u. Dat is exact even snel als een Ferrari Testarossa uit de jaren 80. Andere tijden, appelen en peren, etc… maar het geeft toch aan dat we in dit elektrische tijdperk auto’s krijgen voorgeschoteld die straffe prestaties neerzetten.

Overigens maakt de EX30 niet alleen indruk met zijn sprintjes. Hij stuurt strak en biedt veel rijplezier. Alleen wat opletten in de regen, want dan wil de aangedreven achtertrein wel eens ‘old school’ een stapje opzij zetten. Iets wat de echte autofanaat zonder verpinken onder fun catalogeert. Nog een pluspunt: de Volvo-ingenieurs hebben een goede balans weten te vinden tussen comfort en wegligging.

Een startknop heeft deze Volvo EX30 niet meer. Wanneer je de digitale sleutel op zak hebt, ontgrendelt de auto zichzelf. Instappen, in drive zetten en rijden. Zeer gebruiksvriendelijk dus, alleen bleek het ontgrendelen niet altijd evident. Soms opende de auto niet en duurde het tot 30 seconden voor hij dat wel deed. Aangezien je geen fysieke knop meer hebt op de digitale sleutel, ben je wat overgeleverd aan de kuren van de elektronica. Werkpuntje.

De EX30 maakt niet alleen indruk met zijn sprintjes. Hij stuurt strak en biedt veel rijplezier

Minimalistisch

Het interieur van de Volvo EX30 kunnen we alleen maar omschrijven als minimalistisch. Veel gerecycleerde materialen, nauwelijks fysieke knoppen en een hoofdrol voor het grote verticale display, Tesla-style. Een klassiek dashboard heeft de EX30 niet en ook geen head-up display. Je bent dus voor zowat alle functies en meterstanden aangewezen op het centrale display. In het begin dachten we nog dat dit geen issue zou zijn. Maar na drie maanden achter het stuur van de EX30 kunnen we alleen maar besluiten dat een centraal display dat ook dienst moet doen als dashboard de aandacht van de weg afleidt. Bovendien zitten ook te veel functies in het touchscreen (bijna allemaal eigenlijk), waardoor bijvoorbeeld de rijmodi selecteren ook een huzarenstukje wordt wanneer je onderweg bent. We reden het grootste deel van de tijd in ecomodus, maar soms wil je gewoon even snel naar full power stand overschakelen. Wanneer je dan in de menu’s van het display moet gaan, is dat te omslachtig. Dat je een handschoenkastje ook via een digitaal manoeuvre moet openen, is echt wel het toppunt van overengineering. Oh ja, idem dito om de zijspiegels te verstellen. Samengevat: veel zaken die je met fysieke knoppen op de tast zou kunnen doen, vragen hier extra aandacht die telkens je aandacht van de weg afleiden. Toch zijn er ook nog enkele fysieke knoppen. De elektrische ruiten bedien je met knopjes op de middenconsole en op het stuur bevindt zich een masterknop die je een bepaalde functie kan toewijzen. Wij kozen zonder verpinken voor het alarm bij overschrijding van de toegelaten snelheid. Afzetten, die handel. Zeker omdat de verkeersbordherkenning regelmatig de bal missloeg en we al in een 50 of 70 km/u zone reden, terwijl de Volvo nog met een 30 km/u zone in zijn geheugen zat. Dat is overigens een euvel dat we bij andere merken ook zien opduiken.

Zoals bij alle recente Volvo’s wordt Android gebruikt voor de connectiviteit en het multimediasysteem. Niets op aan te merken, dat werkt perfect en zou zelfs voor fervente Apple-fans geen probleem mogen zijn omdat het een zeer intuïtieve interface heeft.

De Volvo-app

Het voordeel van een duurtest, is dat je de tijd hebt om ook uitgebreid de app uit te testen die bij het testvoertuig hoort. Die vonden we een echte meerwaarde. Je kan de auto op afstand koelen of verwarmen, je laadbeurt in de gaten houden, het verbruik monitoren, de locatie zien en ook het voertuig ontgrendelen en vergrendelen.

Toch ook hier een kleine opmerking. Nadat we het voertuig hadden ingeleverd bij de invoerder, hadden we nog steeds toegang tot alle hierboven vermelde functies. Vanzelfsprekend hebben we de EX30 losgekoppeld op onze smartphone, maar toch niet te vergeten om permissies in te trekken wanneer het voertuig van eigenaar wisselt. Anders staat de digitale deur wagenwijd open voor misbruiken.

Verbruik

Een belangrijk onderdeel van een duurtest is het verbruik. We hebben het beschaafd gehouden met een conservatieve rijstijl, meestal in ecomodus. De kilometers werden meestal gereden in ideale omstandigheden, met veel warme zomerdagen en af en toe wat regenintermezzo’s. Hoe de EX30 het doet in koudere omstandigheden kunnen we u dus niet vertellen op basis van onze test. Bij het laden – quasi altijd aan een 11 kW-lader – gaf de EX30 consequent 475 km aan als maximale autonomie. Dat is al een pluspunt. Maar zoals we weten van onze talrijke testen met elektrische auto’s is dat een inschatting van de boordcomputer die verandert in functie van de trajecten en rijstijl. Met veel korte ritten – en dus recuperatie bij het vertragen – slaagden we er in om met de EX30 een verbruik rond de 15 kWh/100 km te realiseren, wat een autonomie van 427 km geeft. Met lange ritten op de autosnelweg ging dat verbruik snel de hoogte in met pieken tot 24 kWh/100 km. Aan het einde van de test kwamen we uit op een gecombineerd verbruik van 19,5 kWh/100 km en dus een realistische autonomie van 328 km.

Besluit

De Volvo EX30 heeft ons volledig overtuigd qua rijeigenschappen. Vlot en sportief sturend met toch een behoorlijk rijcomfort. Qua verbruik zit hij – zeker voor een compacte SUV – wat aan de hoge kant. Het belangrijkste manco is de ‘overengineering’ met een te ver doorgetrokken digitalisering. We zijn dan ook benieuwd of Volvo – dat veiligheid toch hoog in het vaandel voert – bij een update van het model op zijn minst weer een dashboard of head-up display zal toevoegen. Met een beginprijs van €45.860 voor het door ons geteste model zou dat eigenlijk wel mogen. Minimalistisch staat immers niet altijd synoniem voor gebruiksgemak.

Plus

Rijplezier: snel en vlot sturend
Handige app
Intuïtief Android-systeem
Compact

Min

Centraal display leidt aandacht van de weg af
Elektronica heeft soms kuren bij ontgrendelen
Verbruik aan de hoge kant

Fleet Facts Volvo EX30 64 kW long range

Basisprijs: 45.860 €
Normverbruik gemengd: 17 kWh/100km (WLTP)
Testverbruik gemengd: 19,5 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 gr/km
CO2-bijdrage per maand : 31,99 €
VAA per maand : 133,33 €

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

ACB Wavre 1300 Wavre
Sterckx – De Smet Halle 1500 Halle
Sterckx – De Smet Drogenbos 1620 Drogenbos
Sterckx – De Smet Rode 1640 Sint-Genesius-Rode
Sterckx – De Smet Zellik 1731 Asse-Zellik
ACB Zaventem 1930 Zaventem
Scancar Antwerpen 2100 Antwerpen
Groep Rutten 2440 Geel
Scancar Lier 2500 Lier
Scancar Wilrijk 2610 Wilrijk
Vermant Mechelen 2800 Mechelen
Vermant Bornem 2880 Bornem
Scancar Brasschaat 2930 Brasschaat
Lacom Leuven 3001 Leuven
Nordicar 4000 Li
Scandia 4530 Villers-Le-Bouillet
Novabil Group 7033 Mons
Novabil Group 8500 Kortrijk
Van Kasteren Sint-Niklaas 9100 Sint-Niklaas
De Keulenaer 9120 Beveren
Van Kasteren Dendermonde 9200 Dendermonde
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine