De beangstigende cijfers achter de explosieve groei van de vraag naar elektriciteit voor EV’s

Het financiële informatieplatform Finbold heeft de wereldwijde vraag naar elektriciteit uit elektrische voertuigen onderzocht. Hiervoor heeft het gegevens gebruikt van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). De cijfers zijn genoeg om je hoofd op hol te brengen.

Uit onderzoek van Finbold blijkt dat de wereldwijde vraag naar elektrische auto’s is gestegen van 2.600 gigawattuur (GWh) per jaar in 2013 naar 97.000 GWh in 2023. Dat is een explosie van 3.630,77% in 10 jaar! Alleen al tussen 2022 en 2023 is de vraag met 120,45% gestegen.

En daar houdt de vraag natuurlijk niet op. Prognoses op basis van het genoemde beleidsscenario – dat gebruikmaakt van huidige trends en geprojecteerd beleid – geven aan dat de wereldwijde vraag naar elektriciteit als gevolg van de overstap naar elektrische mobiliteit in 2030 zal zijn opgelopen tot 710.000 GWh. Een stijging van maar liefst 631,96%!

Finbolds analyse richt zich op China, de Verenigde Staten en Europa.

Graphics: Finbold

China

In 2013 had China 470 GWh nodig om zijn elektrische auto’s van stroom te voorzien. Tien jaar later is het verbruik gestegen tot… 38.000 GWh. En tegen 2030 zal de Volksrepubliek met 230.000 GWh naar verwachting goed zijn voor ongeveer 32,39% van de wereldwijde vraag naar elektriciteit voor EV’s.

Hoewel het land tussen 2022 en 2023 in absolute termen de grootste stijging van de vraag zag – van 23.000 GWh naar 38.000 GWh – was 2014 in relatieve termen het jaar met de grootste impact, met een stijging van de vraag met 142,42%.

Het is de moeite waard om op te merken dat China relatief achterblijft als we rekening houden met zijn enorme bevolking. De gemiddelde EV-elektriciteitsvraag per hoofd van de bevolking zal 0,00002695 GWh (26,95 kWh) bedragen in 2023.

Graphics: Finbold

Verenigde Staten

In 2013 stonden de Verenigde Staten op de eerste plaats wat betreft de jaarlijkse vraag naar elektriciteit voor elektrische voertuigen (560 GWh), maar ze raken nu achterop.

In 2023 steeg de vraag naar elektriciteit voor elektrische auto’s in de Verenigde Staten tot 22.000 GWh (maar dat was 7.200 GWh in 2022), waarmee het land achterblijft bij China (38.000 GWh) en Europa (29.000 GWh).

De Nieuwe Wereld noteert zelfs een negatieve groei in 2020.

Verwacht wordt dat de VS in 2030 op hetzelfde niveau zullen staan als China, met een EV-gerelateerde elektriciteitsvraag van 230.000 GWh.

Wat het verbruik per hoofd van de bevolking betreft, blijven de Verenigde Staten echter aan de leiding. De vraag per hoofd van de bevolking zal in 2023 0,0647 GWh (64,7 kWh) bedragen.

Graphics: Finbold

Europa

Op het Oude Continent – op de website van het IEA impliciet gedefinieerd als alle niet-microstaatlanden waarvan het continentale grondgebied volledig op het Europese continent ligt, plus Turkije – zou in 2023 29.000 GWh nodig zijn. Dat is meer dan in de Verenigde Staten. Tien jaar eerder bedroeg het verbruik niet meer dan 410 GWh.

Deze vraag zal naar verwachting stijgen tot ongeveer 160.000 GWh (+451,72%) in 2030. En dat is nog steeds minder dan de andere twee regio’s die Finbold heeft vergeleken.

De vraag per hoofd van de bevolking zal 0,04342 GWh (43,42 kWh) bedragen in 2023.

Graphics: Finbold

In vaten

“Een andere manier om de significante niveaus van EV-adoptie te begrijpen is de vermindering in oliebehoefte als gevolg van het gebruik van elektrische auto’s”, leggen de auteurs van het onderzoek uit.

“Bij een bruto conversie – één vat olie is genoeg om ongeveer 1.700 kWh elektriciteit te produceren – is de huidige vraag naar elektriciteit van elektrische voertuigen gelijk aan ongeveer 57 miljoen vaten zwart goud per jaar.”

Gezien de verwachte toename van de vraag naar elektrische auto’s zou dit cijfer tegen 2030 moeten stijgen tot bijna 420 miljoen vaten.

Voor het Internationaal Energieagentschap is de impact zelfs nog groter: het schat de olieverplaatsing door het gebruik van EV’s op 255 miljoen vaten in 2023 en voorspelt dat dit zal oplopen tot meer dan 2,8 miljard in 2030.

Maar laten we deze schatting niet vergeten: de wereld zal in 2023 zo’n 37 miljard vaten olie hebben verbrand, waarvan meer dan 11 miljard vaten zijn verbruikt door het wegvervoer.

Totaaloplossing

In de conclusie gelooft Finbold dat elektrische voertuigen nog lang niet de volledige oplossing zijn. “Een groot deel van de elektriciteit voor EV’s wordt nog steeds opgewekt door de verbranding van fossiele brandstoffen en de winning van lithium – een belangrijk materiaal voor de productie van lithium-ion batterijen – blijft een zeer controversieel onderwerp”, aldus het onderzoek.

Toch laat het IEA-rapport 2023 zien dat investeringen in schone energie, zoals zonne-energie, de investeringen in fossiele brandstoffen ruimschoots hebben overtroffen.

In combinatie met andere potentiële energiebronnen, zoals kernfusie, zullen elektrische voertuigen waarschijnlijk een nog grotere impact hebben.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine