Chinese EV’s: Europa verhoogt tijdelijk invoerheffingen

Op 4 juli heeft de Europese Commissie besloten om voorlopige compenserende rechten in te stellen op de invoer van batterij-elektrische voertuigen uit China. En dit ondanks de bedenkingen van Europese fabrikanten.

Op basis van een onderzoek dat negen maanden geleden werd geopend, heeft de Commissie geconcludeerd dat de waardeketen voor elektrische voertuigen in China oneerlijke subsidies ontvangt, waardoor producenten van elektrische voertuigen in de EU economische schade dreigen te lijden. In het onderzoek is ook nagegaan wat de waarschijnlijke gevolgen van deze maatregelen zijn voor importeurs, gebruikers en consumenten van elektrische auto’s in de EU.

Het overleg met de Chinese regering is de afgelopen weken geïntensiveerd na een gedachtewisseling tussen uitvoerend vicevoorzitter Valdis Dombrovskis en de Chinese minister van Handel Wang Wentao. De contacten worden op technisch niveau voortgezet om tot een met de WTO verenigbare oplossing te komen die de door de Europese Unie naar voren gebrachte punten van zorg adequaat wegneemt. Elk onderhandeld resultaat van het onderzoek moet de vastgestelde schadelijke vormen van subsidies effectief aanpakken.

De individuele rechten die van toepassing zijn op de drie Chinese producenten in de steekproef zijn als volgt:

  • BYD: 17,4 %;
  • Geely: 19,9 %;
  • SAIC: 37,6 %.

Voor de andere Chinese producenten van elektrische batterijvoertuigen, die aan het onderzoek meewerkten maar niet in de steekproef waren opgenomen, geldt een gewogen gemiddeld recht van 20,8%. Voor de andere niet-medewerkende ondernemingen geldt een recht van 37,6%.

Deze voorlopige rechten zijn van toepassing vanaf 5 juli 2024, voor een periode van maximaal vier maanden. Binnen deze periode moet een definitief besluit over de definitieve rechten worden genomen door een stemming van de EU-lidstaten. Zodra dit besluit is goedgekeurd, worden de rechten definitief voor een periode van vijf jaar.

Deze douanerechten komen bovenop de 10% die de EU al toepast op de invoer van auto’s.

We wisten dat Europese fabrikanten nogal huiverig waren voor het idee. Ze uitten hun angsten en twijfels in dit artikel.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine