CAFE-norm: geen unanimiteit om tot 16 miljard euro aan boetes voor de constructeurs te vermijden?

In een informeel document dat blijkbaar naar de Europese Unie is gestuurd, vragen sommige fabrikanten om een noodprocedure (wat vrij zeldzaam is) te activeren om de toepassing van de strengere regels betreffende de CO2-uitstoot met twee jaar uit te stellen. De oorspronkelijke planning was dat de regels in 2025 van kracht zouden worden. Maar niet alle fabrikanten lijken op dezelfde golflengte te zitten!

Bloomberg en Le Monde hebben naar verluidt de hand weten te leggen op een informeel, niet-ondertekend document van Luca de Meo, het hoofd van Renault en ACEA (de Europese vereniging van autofabrikanten).

Het doel van dit document is volgens Le Monde om “de aanscherping van de zogenaamde CAFE-norm (Corporate Average Fuel Economy) uit te stellen van 2025 tot 2027”. De afgelopen drie jaar heeft de CAFE-norm een gemiddelde limiet gesteld van 95g/km CO2 voor alle verkochte voertuigen, waarvoor boetes kunnen worden opgelegd. Voor 2025 wordt CAFE strenger, met een gemiddelde grenswaarde van 81 g/km CO2, met als doel 50 g/km in 2030.

Om hun doel te bereiken, pleiten de autofabrikanten voor de implementatie van artikel 122.1 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, “dat het mogelijk zou maken om in noodgevallen de toepassing van een verordening uit te stellen, waarbij het Parlement in Straatsburg wordt omzeild”, aldus Le Monde.

Om aan deze Europese doelstellingen te voldoen, zouden fabrikanten gemiddeld één elektrische auto voor elke vier voertuigen met verbrandingdmotor moeten verkopen. De memo van de fabrikanten wijst er echter op dat “de Europese markt voor elektrische voertuigen al meer dan een jaar stagneert met minder dan 15% voor personenauto’s en 7% voor bedrijfsvoertuigen” en dat “de boetes kunnen oplopen tot dertien miljard euro voor personenauto’s en drie miljard voor bedrijfsvoertuigen”.

Drie scenario’s

In de notitie stellen de constructeurs drie scenario’s voor.

  1. Het vertragen of sluiten van fabrieken. “De productie van voertuigen met verbrandingsmotor verminderen met meer dan twee miljoen eenheden en die van bedrijfsvoertuigen met 700.000 eenheden, het equivalent van acht Europese fabrieken en het daarmee gepaard gaande banenverlies.
  • Koolstofkredieten kopen. “Een tweede oplossing is om een overeenkomst te sluiten met Amerikaanse of Chinese fabrikanten (Tesla, Volvo, een dochteronderneming van Geely, of MG, bijvoorbeeld) om koolstofkredieten van hen te kopen. Hoe dan ook, volgens het document zou deze praktijk ook betekenen dat niet-Europese fabrikanten worden gesubsidieerd.
  • Subsidies verhogen. De derde oplossing is dat “lidstaten de subsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s verhogen – in feite gebeurt het tegenovergestelde – of dat fabrikanten hun prijzen verlagen om een marktaandeel van 22% voor elektrische voertuigen te bereiken”.

Voorlopig heeft ACEA de verzending van deze brief en de inhoud ervan bevestigd noch ontkend.

Stellantis is niet akkoord

Carlos Tavares, de baas van Stellantis, heeft zich lang verzet tegen de invoering van te restrictieve emissieregels door de Europese autoriteiten. Hij heeft altijd volgehouden dat elektrische auto’s niet zouden verkopen als ze te duur zouden blijven.

Toch is hij het niet eens met deze opmerking, zoals hij aan AFP vertelde: “Vanuit het oogpunt van de competitie die de Europese Unie zo dierbaar is, zou het surrealistisch zijn om de regels nu te veranderen. Iedereen kent de regels al lang, iedereen heeft de tijd gehad om zich voor te bereiden, en nu racen we dus vooruit.”

Carlos Tavares voegde eraan toe: “Het dogmatisme (van de Europese beleidsmakers) is op de muur van de realiteit gestuit. We zitten in een systeem waar de regelgever wil dat consumenten deze auto’s kopen, en de consument zegt nee bedankt, niet tegen die prijs. Maar nu we de auto’s hebben, we ons hebben georganiseerd om de nodige verkopen te doen, hijgen we in de nek van Tesla. En we krijgen te horen dat er rampen gaan gebeuren. Maar daar hadden we eerder aan moeten denken, toch?

Stellantis is niet langer lid van ACEA, in tegenstelling tot Renault en de Volkswagen Groep.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine