BMW-CEO waarschuwt dat eFuels voorwerp van politiek spelletje worden om verbod op verbrandingsmotoren af te dwingen

Het gaat niet goed met de wereldwijde verkoop van EV’s. Dat terwijl automerken vanaf 2035 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren mogen verkopen in Europa. eFuels werden lange tijd als de redding beschouwd, maar BMW-CEO Oliver Zipse waarschuwt voor politieke spelletjes omtrent deze technologie.

Het klinkt geweldig: brandstof die geproduceerd wordt met CO2 uit de lucht en bij de verbranding diezelfde CO2 terug vrijgeven. Een CO2-neutrale carrousel. Noteer wel dat er steeds wat CO2 nodig is om eFuels te produceren én dat verbrandingsmotoren die hierop draaien niet de meest efficiënte zijn. Zo’n 60% van de energie gaat verloren.

Toch lijkt deze brandstof een belangrijke schakel te worden in de omschakeling naar een CO2-neutraal wagenpark. De meeste moderne wagens drinken immers ook eFuels, waardoor de consument geen nieuwe EV met laadpaal hoeft te kopen. Ook bij BMW blijven ze fan van een zo breed mogelijk motorenpalet: elektrisch, verbrandingsmotoren, allerhande hybrides en zelfs waterstof. Allemaal kunnen ze deel zijn van de oplossing om minder CO2 uit te stoten. Of om het bij monde van BMW-CEO Oliver Zipse te zeggen: “We blijven geloven dat een verbod op verbrandingstechnologie verkeerd is. En we zijn ook publiekelijk toegewijd aan onze zeer efficiënte motoren en plug-in hybride technologie, zoals die wordt gebruikt in onze nieuwe BMW X3.”

Politieke spelletjes

Het eFuel Amendement leek voor velen dan ook een ideale oplossing. Feit blijft echter dat er vandaag de dag weinig nieuws te rapen valt over CO2-neutrale brandstoffen. Volgens Zipse omdat er wel eens slinkse spelletjes gespeeld worden…

“Er zijn momenteel veel aanwijzingen dat de EU-Commissie streeft naar een nepoplossing waarbij het verbod op verbrandingsmotoren erdoor gedrukt wordt door een uitzondering te stellen voor eFuels… om deze technologie vervolgens dood te laten bloeden”, aldus Zipse. Want als er niet geïnvesteerd wordt in eFuels – zowel inzake de productie van de brandstof als een verdeelnetwerk – gaan bestuurders nooit een auto kopen met verbrandingsmotor en dwing je de facto een verbod op wagens met verbrandingsmotor af.

Of CO2-neutrale brandstoffen als (tussen)oplossing definitieve toegang gaan vinden, is met andere woorden maar de vraag.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine