Belgische bedrijven ontzorgen hun personeel het vaakst op vlak van mobiliteit. Dat blijkt uit een onderzoek door het Arval Mobility Observatory bij 2.900 Europese werknemers, waarvan 500 in België. Meer dan 8 op de 10 Belgische personeelsleden krijgt bijvoorbeeld een bedrijfswagen, een terugbetaling voor abonnementen voor het openbaar vervoer of brandstof- of laadkosten, een leasefiets of een vorm van deelmobiliteit aangeboden via de werkgever.
“Bijna allemaal maken ze gebruik van minstens één van de mobiliteitsoplossingen die ze via het werk krijgen”, zegt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium. “Het mobiliteitsaanbod is voor velen een driver om bij de huidige werkgever te blijven of naar een andere met meer voordelen over te stappen. Meer dan 6 op de 10 medewerkers verwacht dat hun mobiliteitsaanbod via de werkgever de komende jaren nog verder wordt uitgebreid.”
Belgische bedrijven behoren – in vergelijkingen met andere Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland – tot de top wat betreft het aanbieden van mobiliteitsoplossingen aan hun medewerkers. Gemiddeld krijgt een personeelslid van een bedrijf met meer dan 100 medewerkers 2,8 mobiliteitsoplossingen. Denk daarbij aan een al dan niet geëlektrificeerde bedrijfswagen, een (gedeeltelijke) terugbetaling van abonnementen voor het openbaar vervoer of brandstofkosten, maar ook de populaire leasefietsen of het mobiliteitsbudget en nieuwere vormen zoals het gebruik van deelfietsen, deelsteps, carsharing en leasescooters- of motoren. Enkel Nederland komt – na een forse inhaalbeweging de afgelopen jaren – in de buurt, maar België blijft dé koploper bij de zes bevraagde landen wat betreft aanbod (84%) en gebruik (83%).
“Van het aangereikte aanbod maakt meer dan 8 op de 10 Belgische medewerkers ook effectief gebruik. Heel vaak gaat het om een combinatie van twee oplossingen, zoals een abonnement voor het openbaar vervoer en een leasefiets. Of een bedrijfswagen in combinatie met alles wat met parkeren te maken heeft. Die laatste twee oplossingen, de bedrijfswagen en de mogelijkheid om te parkeren op het werk, zijn het populairst. De terugbetaling voor het openbaar vervoer en energiekosten, het mobiliteitsbudget en de leasingfiets vervolledigen de Belgische top 5 van meest gebruikte oplossingen.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium
Inhaalbeweging
Van alle bevraagde landen blijkt het mobiliteitsbudget in ons land het populairst en qua fietsleasing via het werk moet België enkel Duitsland laten voorgaan. Dat alles resulteert in een goede tevredenheidsscore van 63 procent, tegenover 51 procent in 2022, over het mobiliteitsaanbod. Enkel in Nederland zijn medewerkers nog meer tevreden over het huidige aanbod.
“De ons omliggende landen hebben een inhaalbeweging gemaakt op vlak van wat ze hun medewerkers aanbieden qua mobiliteitsoplossingen. In Nederland krijgen steeds meer medewerkers terugbetaling van openbaar vervoer en energiekosten. Duitsland en Frankrijk hebben dan weer extra fietsleasingen genoteerd.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium
Mobiliteitsaanbod vaak doorslaggevend
Bedrijven die nieuw talent willen aanwerven, kunnen het verschil maken met hoe ze hun toekomstige medewerkers ontzorgen op vlak van mobiliteit. Meer dan 7 op de 10 Belgische medewerkers geeft aan dat het mobiliteitsaanbod een belangrijk element is bij het overwegen van een werkgever. Nergens in de bevraagde landen ligt dat cijfer zo hoog, net als het resultaat voor de groep die aangeeft dat dit uiterst belangrijk en dus doorslaggevend kan zijn, meer bepaald 1 op de 4 Belgische medewerkers.
“Het aanbieden van een bedrijfswagen of mobiliteitsbudget zijn voor meer dan 8 op de 10 medewerkers heel aantrekkelijk en dus de manier om talent aan te trekken, zo blijkt uit het onderzoek. Het aanbieden van een mobility hub met gedeelde oplossingen zoals bike- en/of carsharingmogelijkheden wordt door 65% van de bevraagde medewerkers aantrekkelijk genoemd. Van fietsleasings of andere leasings voor tweewielers geeft de helft van de ondervraagde Belgen aan dat dit de werkgever aantrekkelijker maakt. Uit het onderzoek is ook gebleken dat de helft van de Belgische respondenten zelf of diens partner een bedrijfswagen heeft en dat 7 op de 10 voor werk gerelateerde verplaatsingen de wagen neemt, omwille van de flexibiliteit, snelheid, veiligheid en nabijheid.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium
Vraag naar verdere uitbreiding van mobiliteitsoplossingen
Uit het onderzoek blijkt dat de zo’n 6 op de 10 Belgische medewerkers verwacht dat het huidige aanbod aan mobiliteitsoplossingen dat hun werkgever voorziet de komende jaren verder wordt uitgebreid. Opvallend daarbij is de vraag naar meer carsharing, zijnde het via de werkgever een deelwagen voor enkele uren of dagen kunnen gebruiken, en het voorzien van een mobiliteitsapplicatie door de werkgever waarmee medewerkers zelf deelmobiliteit kunnen reserveren en betalen, maar ook tickets voor het openbaar vervoer mee kunnen aanvragen en betalen.
“Beide vragen zijn onmiskenbaar in verband te brengen met de maatschappelijke omslag naar meer flexibiliteit, multimodaliteit en het feit dat er een nieuwe generatie medewerkers is die geen persoonlijk vervoersmiddel meer wenst, maar kiest voor deelmobiliteit of voor een mobiliteitsbudget om zeer gericht en persoonlijk aan hun huidige verplaatsingsnoden te voldoen.” Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium
Voor het eerst bevroeg het Arval Mobility Observatory ook welke mobiliteitsapplicaties medewerkers van Belgische bedrijven het vaakst gebruiken. Voor ons land zijn dat de NMBS-app, de app van taxidienst Uber en de navigatie-app Waze. De Uber-app staat als enige in alle landen – met uitzondering van Nederland – in de top 3.
#Fleet Management