Batterijprijzen in vrije val in China. Wat zijn de gevolgen?

Volgens specialisten van Bloomberg kelderen de accuprijzen in China, en de gevolgen beginnen voelbaar te worden in de wereldwijde automarkt.

Volgens Bloomberg is de prijs van lithium ijzer fosfaat (LFP) batterijcellen in China het afgelopen jaar met 51% gedaald tot een gemiddelde van $53 per kilowattuur. Vorig jaar was de gemiddelde wereldprijs voor deze batterijen $95/kWh.

Verschillende factoren

Verschillende factoren verklaren deze prijsdaling.

De prijs van grondstoffen is de afgelopen 18 maanden sterk gedaald. Het aandeel van de kathode – waar de meeste grondstofkosten in een batterij vandaan komen – in de totale kosten van een LFP-cel in China is gedaald van 50% begin 2023 tot minder dan 30% dit jaar.

De overcapaciteit leidt ertoe dat fabrikanten hun prijzen verlagen om hun marktaandeel te behouden. De Chinese batterijproductie is nu al groter dan de wereldwijde vraag naar EV’s. Dit overcapaciteitsprobleem zal waarschijnlijk erger worden voordat het beter wordt.

Overcapaciteit heeft de neiging om te leiden tot concurrentiedislocaties die volume verschuiven naar de meest efficiënte fabrieken met de nieuwste productietechnologieën, terwijl anderen achterblijven. De gemiddelde bezettingsgraad van batterijfabrieken in China is gedaald van 51% in 2022 naar 43% in 2023, en dit jaar zal dit cijfer naar verwachting nog lager zijn, volgens Bloomberg.

De kosten van grondstoffen, overcapaciteit en de druk op de marges van fabrikanten verklaren het grootste deel van de situatie, maar er zijn ook aanzienlijke verbeteringen in technologie en productieprocessen.

China’s batterijkampioenen CATL en BYD blijven zwaar investeren in onderzoek en ontwikkeling, automatisering en de bouw van extra fabrieken. En ze lanceren nieuwe producten in een gestaag tempo. Dit alles vertelt de teams van Bloomberg dat we kunnen verwachten dat de lage prijzen op zijn minst de komende paar jaar zullen aanhouden.

EV’s minder duur dan hun tegenhangers met verbrandingsmotoren

De prijzen voor de best verkopende batterijen liggen in China sinds oktober 2023 onder de vaak genoemde benchmark van $100/kWh. LFP-pakketten zijn nu geprijsd op $75/kWh.

Tegen deze prijs kunnen EV’s in de meeste voertuigsegmenten worden geprijsd op of onder het niveau van verbrandingsauto’s. China is de grootste automarkt ter wereld en elektrische voertuigen zijn momenteel de goedkoopste aandrijflijn in termen van gemiddelde transactieprijs in het land.

Bijna twee derde van de EV’s die in China verkrijgbaar zijn, zijn nu al goedkoper dan hun equivalent met verbrandingsmotor, en naar verwachting zullen er in 2025 en 2026 veel goedkopere elektrische modellen buiten China op de markt komen.

Het zal nog wel even duren voordat deze prijzen volledig worden doorberekend buiten China. Maar Bloomberg bevestigt dat dit al gedeeltelijk het geval is.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine