Zijn elektrische voertuigen duurder om te herstellen?

De meerderheid van de Duitse automobilisten is ervan overtuigd dat onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan elektrische voertuigen duurder zijn dan aan voertuigen met verbrandingsmotoren. Dit is één van de bevindingen van een recent onderzoek uitgevoerd door de expertise organisatie DEKRA en het marktonderzoeksinstituut Ipsos. In werkelijkheid toont een DEKRA-analyse van autoschade aan dat de eenvoudige vergelijking “elektrisch = duurder” niet noodzakelijkerwijs opgaat, maar dat een meer genuanceerde kijk noodzakelijk is.

56% van de respondenten in het onderzoek van DEKRA / Ipsos schat dat onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan elektrische voertuigen duurder of aanzienlijk duurder zijn dan aan voertuigen met benzine- of dieselmotoren. 30% gaat ervan uit dat de kosten gelijk blijven, terwijl slechts 14% denkt dat elektrische voertuigen goedkoper te onderhouden en te herstellen zijn.

Voor het online onderzoek heeft Ipsos in juni 2024 in opdracht van DEKRA in totaal 1.000 auto eigenaars (in Duitsland) ondervraagd die zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en de reparatie van hun voertuig.

DEKRA evaluatie van autoschade

Een analyse van meer dan 200.000 DEKRA schademeldingen heeft aangetoond dat de herstelkosten voor elektrische voertuigen gemiddeld iets hoger zijn dan voor voertuigen met verbrandingsmotoren. Bij nader inzien is het verschil echter niet zo groot als soms wordt beweerd. “Het vergelijken van alle herstelde verbrandingsvoertuigen met alle herstelde elektrische voertuigen is de spreekwoordelijke vergelijking van appelen en peren,” zegt Bernd Grüninger, Hoofd Expertise en Lid van de Raad van Bestuur bij DEKRA Automobil GmbH. “Feit is dat het wagenpark van elektrische voertuigen aanzienlijk jonger is dan dat van het gemiddelde wagenpark van voertuigen met verbrandingsmotor. Een jonger voertuigleeftijd betekent hogere reparatiekosten, ongeacht het type aandrijving, niet in de laatste plaats vanwege het grotere aantal elektronische rijhulpsystemen en hun sensoren.”

Daarom vergeleek DEKRA in zijn analyse van zijn eigen schaderapporten de schade aan elektrische en verbrandingsvoertuigen tot drie jaar oud. “Als gevolg hiervan zijn de gemiddelde herstelkosten voor elektrische voertuigen ruim 10 procent hoger dan voor verbrandingsmotoren,” zegt Grüninger. “We hebben het dus niet over verschillen van 30 of 40 procent, waar in de sector vaak over wordt gesproken.”

Verschillende factoren spelen een rol bij de hogere herstelkosten:

Aan de ene kant zijn er bedrijven die hogere uurtarieven doorrekenen voor elektrische voertuigen – bijvoorbeeld vanwege de extra kwalificaties die van hun werknemers worden gevraagd.

Ten tweede is er in bepaalde gevallen extra werk nodig voor elektrisch aangedreven voertuigen, zoals het spanningsloos maken van het voertuig.

“Deze factoren verklaren de iets hogere herstelkosten voor elektrische voertuigen met vergelijkbare voertuigen en vergelijkbare schade,” zegt Grüninger.

De situatie is anders – zoals ook blijkt uit de analyse van de DEKRA schaderapporten – als er daadwerkelijk hoogspanningscomponenten op het elektrische voertuig zijn aangetast. “Als een bumper vervangen moet worden, is het type aandrijving niet de beslissende factor. Maar als bijvoorbeeld de tractiebatterij van een elektrisch voertuig beschadigd is, heeft dat natuurlijk wel een grote impact op de herstelkosten.”

Als je de meeste elektrische wagens die vandaag op de markt zijn, wil proberen, maar ook PHEV’s en auto’s met verbrandingsmotor, schrijf je dan snel in voor de FLEET EV Experience Days op 18, 19 en 20 oktober.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine