Na Wallonië wil ook Vlaanderen een wegenvignet

Het grote nieuws van afgelopen weekend was dat ook Vlaanderen nu een regering heeft (N-VA, Vooruit, CD&V). Zodra de nieuwe regering was aangetreden, gaf Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) te kennen van het project van de wegenvignet een prioriteit van de regering te willen maken.

Dinsdagochtend was de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA), te gast op de VRT voor een radio-interview. Ze benadrukte de bereidheid van de Vlaamse regering om snel te kijken naar een wegenvignet. Eigenlijk spreekt ze liever over “een digitale manier om buitenlanders te laten meebetalen” voor hun weggebruik in Vlaanderen. “Vlamingen betalen, vrachtwagens betalen. Dus het is logisch dat ook buitenlandse automobilisten betalen”, zei ze op de VRT.

Het regeerakkoord N-VA – Vooruit – CD&V voorziet in een opbrengst van ongeveer 130 miljoen euro vanaf 2027 dankzij dit vignet. Op dit vlak wil de Vlaamse overheid sneller zijn dan de Waalse. Bij haar opstart in juli was de Waalse regering vaag in termen van deadlines. Haar doelstelling was om “tegen het einde van de legislatuur de gebruikers, zowel Belgische als buitenlandse, te betrekken bij de kwaliteit van het Waalse wegennet dat ze gebruiken”. Het einde van de legislatuur is in 2029.

De Vlaamse minister wil hierover zo snel mogelijk overleggen met de andere gewesten. Dit zet de Brusselse onderhandelaars onder druk.

Voor de Waalse MR-Engagés-coalitie is dit een buitenkansje, zoals de Waalse minister van Mobiliteit François Desquennes (Les Engagés) het Waalse parlement woensdag in herinnering bracht. “Dit vignet is een belangrijke keuze in onze regionale beleidsverklaring, die een einde wil maken aan een onrechtvaardigheid: momenteel wordt het wegennet in het zuiden van het land enkel gefinancierd door de Walen. We hoopten natuurlijk dat de andere gewesten actie zouden ondernemen. De installatie van de Vlaamse regering zorgt voor een convergentie, een uitlijning van de planeten, en ik kan alleen maar blij zijn. We hebben al een experiment lopen met Viapass, dat de kilometerheffing voor vrachtwagens in de drie gewesten van het land int. Het is een technisch en administratief hulpmiddel dat beschikbaar is en waarop we zullen voortbouwen.

Nu is het tijd voor overleg. Daarna moet het door het Europese examen. We herinneren ons dat het Duitse project in 2019 werd verworpen, omdat het Europees Hof van Justitie oordeelde dat het andere Europese burgers discrimineerde.

Er bestaat echter al een vignetsysteem in Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, Slowakije, Slovenië en Bulgarije (om nog maar te zwijgen van Zwitserland). In Frankrijk en Spanje is een alternatief voor het vignet ingevoerd voor snelwegen.

Naar schatting rijden er jaarlijks zo’n 6,5 miljoen buitenlandse personenauto’s in ons land.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine