EV-rijders zijn hun merk minder trouw

Gevestigde autofabrikanten hebben altijd vertrouwd op de twee pijlers van reputatie en merkentrouw om hun klantenbestand te behouden. Maar met de steeds fellere concurrentie van opkomende fabrikanten van elektrische voertuigen (EV) deze trouw blijkbaar niet langer vanzelfsprekend.

Dat blijkt althans uit een nieuw onderzoek van Adevinta, een online classificatiegroep, onder 5.000 Europese consumenten. Tot de gespecialiseerde mobiliteitsmarktplaatsen behoren mobile.de (DE), coches.net (ES) en automobile.it (IT), maar ook algemene marktplaatsen met een sterk mobiliteitsaanbod, zoals leboncoin (FR) en Marktplaats (NL).

Merkreputatie blijft een belangrijke factor bij aankoopbeslissingen. Voor 45% van de Europese consumenten is het de eerste overweging bij het zoeken naar een nieuwe auto. Bijna een derde van hen (31%) heeft altijd voertuigen van hetzelfde merk gekocht.

Trouw naargelang de noden?

De overstap naar elektrische auto’s (EV’s) heeft het speelveld echter gelijker gemaakt. Adevinta’s onderzoek toont aan dat veel mensen bereid zijn om van merk te veranderen om de auto te krijgen die aan hun behoeften voldoet. Meer dan een kwart (28%) is bijvoorbeeld eerder geneigd om een EV van een nieuw of onbekend merk te kopen dan wanneer ze een benzine- of dieselauto zouden kopen.

Een aantal belangrijke factoren die regelmatig worden genoemd als barrières voor de overstap, zoals de levensduur van de batterij, de prijs en de beschikbaarheid, zorgen ervoor dat consumenten merken overwegen waarmee ze misschien niet bekend zijn.

  • Bijna vier op de tien consumenten (39%) zou overwegen om een elektrische auto van een nieuw of weinig bekend merk te kopen als deze qua actieradius beter presteert dan andere modellen.
  • Meer dan een derde (35%) zou hetzelfde doen als het voertuig goedkoper was dan andere modellen.
  • Meer dan een op de vier consumenten (26%) zou overwegen een elektrische auto van een nieuw of onbekend merk te kopen als de auto sneller geleverd zou kunnen worden.

de bekendheid van consumenten met EV’s laag in vergelijking met hun benzine- of dieselmodellen. De Volkswagen Golf (52%), BMW 3 Reejs (39%) en Dacia Sandero (34%) zijn bijvoorbeeld de modellen die het meest herkend worden door de ondervraagden. Maar als het gaat om elektrische equivalenten, herkent 28% van de consumenten de Volkswagen ID.3, 29% kent de BMW i4 en slechts 15% kent de Dacia Spring.

Zoals we allemaal weten, komen Chinese merken van elektrische auto’s massaal naar het oude continent. Het valt nog te zien wat de impact zal zijn van de douanetarieven die onlangs door de EU zijn verhoogd.

Maar één ding is zeker: een reputatie opbouwen op de Europese markt is geen gemakkelijke taak, omdat consumenten kwaliteit vaak associëren met erfgoed. Bijna drie op de tien consumenten (29%) geloven bijvoorbeeld niet dat auto’s van nieuwe merken erg betrouwbaar of goed gebouwd zijn.

Uit een lijst van tien merken*, waaronder zowel gevestigde als opkomende fabrikanten, vinden consumenten Volkswagen (41%), BMW (40%) en Tesla (27%) het meest betrouwbaar. Aan de andere kant van het spectrum staan opkomende merken zoals Polestar (6%), MG (4%), BYD (4%) en Lynk & Co (3%).

Op de vraag welke merken** de beste reputatie hebben als EV-fabrikanten, komt Tesla verrassend genoeg als beste uit de bus met 48%, gevolgd door Volkswagen en BMW, beide met 26%. Daarentegen worden andere fabrikanten die zich (net als Tesla) richten op EV’s, zoals Polestar en BYD – de fabrikant die in 2022 de meeste EV’s ter wereld zal verkopen – slechts door – respectievelijk – 11% en 9% beschouwd als gerenommeerde EV-fabrikanten.

Consumenten konden kiezen uit de volgende modellen: Volkswagen Golf, BMW 3 Reeks, Dacia Sandero, Tesla Model Y, Porsche 911, BMW i4, Volkswagen ID.3, Porsche Taycan, Dacia Spring, MG 4.

** Consumenten konden kiezen uit de volgende merken: Volkswagen, BMW, Tesla, Renault, Nissan, Seat, Polestar, MG, BYD, Lynk & Co.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine